Kuntaliitoksesta päättäminen

Hämeenlinnan kaupunginvaltuusto 26.11.2007
Vihreä valtuustoryhmä/Päivi Sieppi

Vihreä valtuustoryhmä on ollut jo pitkään sitä mieltä, että seudun kuntien olisi hyvä yhdistyä. Pitkään jatkunut kuntayhteistyö on nyt saamassa hyvän osaratkaisun – toivottavasti näin tapahtuu. Saumatonta ja tiivistä yhteistyötä on tarpeen jatkaa kuntaliitoksen ulkopuolelle jäävien Hattulan ja Janakkalan kanssa edelleen.

Väestön ikärakenteen muutos ja työikäisten määrän reipas väheneminen edellyttävät voimakkaita muutoksia palveluiden tuotantotapoihin. Stakesilta tilatun selvityksen mukaan nykyisillä palvelujen tuotantotavoilla, -menetelmillä ja –yksikkörakenteilla tarpeisiin vastaaminen käy viimeistään vuoteen 2025 mennessä kunnallistaloudellisesti kestämättömäksi – se aika ei ole kaukana. Nyt takana olevat palkkaratkaisutkin tulevat olemaan vaikutuksiltaan sellaisia, että pienet kunnat joutuvat suuriin vaikeuksiin lähivuosina – haastavat ne ovat meillekin.

Samanaikaisesti kunnat kilpailevat ammattitaitoisista työntekijöistä. Tarvitsemme todella kiperästi koko sosiaali- ja terveydenhuollon alalla isoa rakennemuutosta ja sellaiseen on paremmat eväät isommalla kunnalla. Suuremman kunnan lienee jatkossa helpompaa houkutella ammattitaitoista väkeä töihin kuin aivan pienen kunnan.

Palvelu- ja kuntarakenteiden yhdistämisen tavoitteena on tuottaa palveluja kuntalaisille nykyistä asiakaslähtöisemmin, tehokkaammin ja innovatiivisemmin. Tässä onkin haastetta tulevalle kunnalle. Erittäin merkittävä vaikutus siihen onnistutaanko tavoitteissa, on sillä, millaisia muutosjohtajia ja esimiehiä meillä on. He voivat merkittävästi edistää työntekijöiden innovatiivisuutta ja motivaatiota tehdä asiakaslähtöistä ja tehokasta työtä. Tai he voivat tappaa motivaation ja innovatiivisuuden. Muutosjohtajien ja esimiesten koulutus on tärkeää, samoin työn tuloksellisuuden seuranta. Työyhteisöjen työtyytyväisyyttä on syytä seurata laajasti tulevien vuosien aikana.

Tärkeänä etuna kuntien yhdistyessä pidämme myös sitä, että pitkäjänteistä maankäytön suunnittelua voidaan tehdä nykyistä suuremmalla alueella ja että seudulla olevaa asiantuntemusta voidaan hyödyntää nykyistä laajemmin. Asiantuntijuuden laajempi hyödyntäminen ja työntekijöiden mahdollisuus erikoistua johonkin osa-alueeseen on tietysti mahdollisuus kaikilla toimialoilla.

Uudessa kunnassa voidaan suunnitellummin varata alueita asumiselle, kaupalle ja muulle yritystoiminnalle, samoin liikenneratkaisut voidaan hoitaa nykyistä kokonaisvaltaisemmin. Toivottavasti kunta- ja palvelurakenteen uudistuksella ei lisätä yksityisautoilun tarvetta, vaan vähennetään sitä.

Kuntien yhdistyminen on hyvä myös demokratian kannalta. Pienessä kunnassa päätöksentekoa voi jääviys todennäköisemmin hankaloittaa kuin suuressa kunnassa. Tulevissa kuntavaaleissa saa osa asukkaista ensimmäistä kertaa mahdollisuuden äänestää vihreää ehdokasta!

Vihreän valtuustoryhmän puolesta lausun lopuksi suurkiitokset työteliään ja vuorovaikutteisen prosessin tuomisesta tähän merkittävään vaiheeseen kaikille sen tekijöille, erityisesti Aija Tuimalalle ja Päivi Heinoselle. Erittäin työteliäs ja haastava vuosi on myös edessä – siihen kaikille jaksamista, motivaatiota ja innovatiivisuutta!

Arvoisa puheenjohtaja, Vihreä valtuustoryhmä hyväksyy kaupunginhallituksen esityksen.