Kanta-Hämeen hyvinvointialue Oma Häme vastaa sosiaali- ja terveyspalveluista sekä pelastustoimen ja ensihoidon järjestämisestä Forssan, Hattulan, Hausjärven, Humppilan, Hämeenlinnan, Janakkalan, Jokioisten, Lopen, Riihimäen, Tammelan ja  Ypäjän kunnissa.

Hyvinvointialue on kunnista ja valtiosta erillinen julkisoikeudellinen yhteisö, jolla on alueellaan itsehallinto.  Ylintä päätösvaltaa hyvinvointialueella käyttää aluevaaleilla 59-henkinen aluevaltuusto. Tämänhetkisen aluevaltuuston toimikausi on 2022–2025.

Hämeenlinnan vihreillä on aluevaltuustossa kaksi valtuutettua.

Karri Vanttaja

Aluevaltuutettu

Olen 33-vuotias hämeenlinnalainen geriatrian erikoislääkäri ja aluevaltuutettu. Hämeenlinnaan päädyin asumaan vuonna 2016 työpaikan perässä.

Suoritin geriatriaan erikoistumisen työskentelemällä Hämeenlinnan terveyskeskuksessa ja Kanta-Hämeen keskussairaalassa erikoistuvana lääkärinä. Erikoislääkäriksi 2020 valmistumisen jälkeen olen työskennellyt apulaisylilääkärinä Hämeenlinnassa perusterveydenhuollon muistipoliklinikalla.

Syksystä 2021 alkaen olen työskennellyt myös osa-aikaisena geriatrian kliinisen opettajan Tampereen yliopistolla opettamassa tuleville lääkäreille geriatriaa.

Minut valittiin ensimmäisissä aluevaaleissa 23.1.2022 aluevaltuutetuksi Kanta-Hämeen hyvinvointialueelle. Teemoinani kampanjassa olivat perustason SOTE-palveluiden merkityksen korostaminen, mielenterveyspalveluiden kehittäminen sekä ikäihmisten ennaltaehkäisevien ja kuntouttavien SOTE-palveluiden lisääminen – erityisesti muistisairauksien varhaisen tunnistamisen kehittäminen.

Toimin myös vihreän aluevaltuustoryhmän varapuheenjohtajana ja hyvinvointialueen turvallisuuslautakunnan jäsenenä.

Ajankohtaisia kuulumisia aluevaltuustosta päivittelen aktiivisemmin Facebookiin ja Instagramiin.

karri.vanttaja(at)fimnet.fi

MIRKA SOINIKOSKI

Kaupunginvaltuutettu, aluevaltuutettu

Olen 48-vuotias anestesialääkäri ja työskentelen Kanta-Hämeen keskussairaalassa. Lähdin v.2012 Pekka Haaviston presidentinvaalikampanjan innostamana mukaan vihreään politiikkaan korjaamaan ontuvaa lastensuojelua ja lapsiperheiden palveluja. Hyvinvoivat lapset ja luonto – siinä paremman tulevaisuuden tärkeimmät tekijät.

Seurasin soten aikaisempia tuotantokausia läheltä kuntapolitiikassa ja erikoissairaanhoidossa. Soten maaliin vieminen oli yksi eduskuntavaalien 2019 pääteemoista, joten lakipaketin hyväksyminen juhannuksena 2021 oli melkoinen työvoitto! Nyt historian ensimmäisten aluevaalien jälkeen pääsemme vihdoin tositoimiin, rakentamaan parempia ja yhdenvertaisempia palveluja kaikille hyvinvointialueen asukkaille.

Päätöksiin tarvitaan ekologista, sosiaalista ja taloudellista kestävyyttä. Minulle tärkeitä teemoja ovat lasten oikeudet, ihmisten oikeudenmukainen kohtelu ja resurssiviisaus. Yhteiskunnan turvaverkon pitää toimia ajoissa, moniammatillisen avun on löydyttävä yhdeltä luukulta ja oikea palvelu on saatava oikeaan aikaan.

Löydät minut myös Instagramista.

mirka.soinikosk(at)luottamus.omahame.fi