Radikalismi ei lopu rajoja sulkemalla

Kirjoitus julkaistu Hämeen Sanomissa la. 171.2015. Kirjoittajina yhteistyössä vihreiden Teppo Heiskanen, kokoomuksen Sari Rautio ja vasemmistoliiton Irma Taavela.

teppo2

sariIrmaTaavela-300x225

Marjatta Astrén kirjoitti Hämeen Sanomissa keskiviikkona 14.1. islamista. Astrénin mukaan valtaosa maailman yli miljardista muslimista rakastaa rauhaa, mutta islam ei silti ole rauhan uskonto, koska sen yli 1400-vuotiseen historiaan mahtuu paljon sotaa ja väkivaltaa.

Islam ei ole sen enempää sodan kuin rauhan uskontokaan. Se on laaja kulttuurillinen viitekehys, jonka sisään mahtuu valtava kirjo erilaisia tulkintoja, myös keskenään ristiriitaisia. Islam ei ole mikään automaatti, joka pakottaa yksittäisen muslimin toimimaan tai ajattelemaan jollakin tietyllä tavalla.

Sama pätee kaikkiin uskontoihin, myös kristinuskoon. Niin muslimi, kristitty kuin ateistikin voi olla hyvä tai paha ihminen.

Kirjoituksensa lopussa Astrén arvelee, että radikaalin islamin vaimentumiseen saattaisi vaikuttaa maahanmuuttopolitiikan kiristäminen. Tämä ajatus ei kuitenkaan perustu mihinkään. Pariisin terrori-iskujen tekijät eivät olleet hiipineet Euroopan onnelaan mistään ulkoapäin, vaan he olivat Ranskassa syntyneitä maan kansalaisia.

Meidän ei myöskään tarvitse arvailla, mikä Euroopassa estäisi radikalisoitumista, oli se sitten luonteeltaan nationalistista, jihadistista, anarkistista tai jotakin muuta. Mikäli maahan syntyy laaja joukko toimettomia nuoria miehiä, joka kokee putoavansa yhteiskunnan ulkopuolelle, joukko radikalisoituu uskonnosta tai kulttuurista riippumatta.

Radikalisoitumista ei torjuta sulkemalla rajoja. Sisäisen turvallisuuden kannalta tehokkainta turvallisuuspolitiikkaa on edelleen tehokas sosiaalipolitiikka.

Teppo Heiskanen

eduskuntavaaliehdokas (vihr)