Abortti ei ole hoitohenkilökunnan omantunnon kysymys

hame_soinikoski_mirkaMirka Soinikoski on Hämeenlinnan vihreä varavaltuutettu, erikoislääkäri ja sijaisäiti

Kirjoitus on julkaistu Hämeen Sanomissa 18.11.2015

Klikkaamalla kirjoituksen saa suuremmaksi!

12226480_1678388495771960_1870118353_n

2 vastausta artikkeliin “Abortti ei ole hoitohenkilökunnan omantunnon kysymys”

1. humanisti avatar
    humanisti

Kirjoituksessa ohitetaan harvinaisen kylmästi eettiset näkökohdat. Kyllä hoitohenkilökunnalla on oikeus toimia omantuntonsa rajoissa. Lääkärikunnan olisi hyvä opiskella omalla ajalla etiikkaa ja pehmeitä arvoja, kun ne puuttuvat lääkärinkoulutuksesta. Samoin tulevien lääkärien koulutuksessa näitä näkökohtia tulisi vahvistaa. Abortti on vakava asia, jota ei voi vähättelemällä pyyhkiä pois. Ihmisten omaatuntoa ei pidä hiljentää, vaan kuunnella. Vain silloin voimme toimia oikein.

2. Mirka Soinikoski avatar
    Mirka Soinikoski

Lääkärien peruskoulutukseen sisältyy etiikan opetusta ja Lääkäriliitolla on olemassa myös eettinen ohjeistus https://www.laakariliitto.fi/edunvalvonta-tyoelama/liiton-ohjeet/eettisen-ohjee/

Abortti on vakava asia. Elämänsä ehkä vaikeinta valintaa tehdessään naisen pitää voida luottaa sekä henkilökunnan ammattitaitoon että puolueettomuuteen. Laki turvaa potilaan itsemääräämisoikeuden laajasti ja hoitohenkilökunnan tulee kunnioittaa sitä.