Ilmastotoimia tarvitaan

Mielipide

Hienoa, että Keskustan Hämeenlinnan kunnallisjärjestö esittää kaupungille toimintasuunnitelman laatimista kasvihuonekaasupäästöjen vähentämiseksi (HäSa 29.2.08). Tein asiaa koskevan valtuustoaloitteen ilmastostrategian laatimisesta kasvihuonekaasupäästöjen vähentämiseksi viime vuoden lopulla. Aloite on luettavissa Hämeenlinnan kaupungin nettisivuilta kaupunginhallituksen pöytäkirjasta 3.12.2007. Kuten asiakirjasta voi todeta, yksikään keskustapuolueen tai sosialidemokraattien valtuutettu ei allekirjoittanut aloitettani.

Kunnalla on suuri vastuu ilmastonmuutoksen torjunnassa. Kunta vaikuttaa päästöihin merkittävästi maankäytön ja liikenteen suunnittelulla. Kunta on myös merkittävä energian käyttäjä, palveluiden ja tavaroiden hankkija, kasvatuksen ja koulutuksen järjestäjä. Ilmastonmuutos on yksi vakavimmista ympäristöuhkista, jonka seuraukset ulottuvat pitkälle tulevaisuuteen. Ilmastonmuutoksen torjunta edellyttää yhteistyötä myös kuntatasolla.

Vihreillä on tavoitteena jättää hyvän elämän edellytykset ja puhdas elinympäristö myös meitä seuraaville sukupolville. Haluamme ajatella lastenlastenlastemmekin tulevaisuutta.

Päivi Sieppi
kaupunginvaltuutettu (vihr.)