Turnauskestävyyttä?

Mielipide

Ihmetellen toimittaja Riikka Happosen Alanurkkakirjoitusta (HäSa 15.10.), haluaisin korjata hänen käsitystään Hämeenlinnan Vihreiden kampanjoinnista ja näkyvyydestä. Aloitimme vaalikiertueemme 20.9. kampanjoiden Hauholla ja Hämeenlinnan Reskalla. Siitä lähtien olemme kiertäneet kaikki kuntaliitoksessa olevat kunnat läpi sekä pitäneet “vaalimökkiämme” lauantaisin Reskalla.

Emme ole lähteneet Hämeenlinnan torille, koska siellä ihmisten luontainen liikkuminen on huomattavasti pienempää kuin kävelykadulla. Muutenkin olemme pyrkineet täsmäkampanjointiin rajallisten resurssiemme vuoksi. Hämeen Sanomien vaalikiertueen ajankohdat ovat olleet melko haasteelliset niin ehdokkaille kuin näköjään äänestäjillekin, kuten Happonen itsekin toteaa.

Vaalikiertueemme lisäksi Hämeenlinnan Vihreät on tähän mennessä järjestänyt muun muassa yleisölle avoimen keskustelutilaisuuden kirjastossa, jossa alustajana toimi ministeri Tuija Brax, sekä elokuvaillan Maximissa, jossa esitimme palkitun dokumenttielokuvan Katastrofin aineksia. Elokuva, jota ei muuten olisi Hämeenlinnassa esitetty lainkaan, veti paikalle mukavasti väkeä, noin 120 henkeä. Olemme myös osallistuneet kaikkiin vaalipaneeleihin joihin kutsun olemme saaneet sekä Hämeen Sanomien vaalikiertueeseen Hämeenlinnassa ja Iittalassa.

Toimittaja Happonen toteaa, että vaaleissa äänestetään ehdokasta, joka on lehdestä tuttu. En ole varma viittaako hän tällä siihen, että ehdokkaasta olisi tehty lehtijuttu vai tarkoittaako hän sitä, että ehdokkaiden pitäisi käyttää enemmän rahaa lehtimainontaan? Juttuja Hämeenlinnan Vihreiden ehdokkaista ja tilaisuuksista ei ole kutsuista huolimatta juurikaan tehty. Mainontaan yhdistyksemme käyttää rahaa 5302,12 euroa, josta suurin osa kohdistuu Hämeen Sanomiin. Tämä summa, joka on noin puolet yhdistyksemme vaalibudjetista, on varmastikin huomattavasti pienempi kuin isommilla puolueilla, eikä välttämättä täytä toimittaja Happosen toiveita. Mutta kuten jo aikaisemmin totesin, resurssimme ovat rajalliset.

Edellä mainittujen seikkojen lisäksi Hämeenlinnan Vihreät luottavat siihen, että näkyvyys ja aktiivinen toiminta myös vaalien välillä on kiinnittänyt kuntalaisten huomion.

Toimittaja Happonen peräänkuuluttaa ehdokkaiden aktiivisuutta näin vaalien alla, mutta jostain syystä paikallinen media paheksuu vihreiden aktiivisuutta vaalikauden aikana.

Jonne Koskimies
Hämeenlinnan Vihreät ry