Hyvä Hämeenlinna estää ilmastonmuutosta

Mielipide

Ilmastonmuutos on suuri ja vaikea haaste kansainvälisessä politiikassa. Samalla se on kuitenkin herättänyt monia ihmisiä miettimään maapallomme tulevaisuutta ja saanut myös aikaan halun vaikuttaa asioihin. Tavallisia arjen valintoja tehdään jo eri perustein kuin muutama vuosi sitten. Myös kunnan pitää tehdä osansa.

Kunta vaikuttaa asukkaidensa elämään pitkälle eteenpäin. Yhteisten päätösten pohjalta syntyy myös se asuinympäristö, jossa liikumme, käymme töissä tai koulussa. Ei ole yhdentekevää, onko ympäristö esimerkiksi sellainen, jossa matkan voi taittaa helposti kävellen, bussilla tai pyörällä, vai onko oma auto ainoa mahdollisuus.

Hämeenlinnalla on suuri vastuu siitä, että uuden kunnan rakenne pysyy eheänä ja kiinnostavana. Hyvässä kunnassa voi lapsensa lähettää turvallisin mielin koulutielle pyörällä tai kävellen. Yhtenäinen ja toimiva kävely- ja pyörätieverkosto syntyy monista pienistä yksityiskohdista. Niiden toteutuminen on varmistettava suurten asioiden ja hankkeiden rinnalla.

Valtuustoaloitteeni Hämeenlinnan ilmastostrategian laatimisesta on johtamassa toimenpiteisiin. Tulevat kuntapäättäjät ratkaisevat strategian sisällön ja käytännön toimenpiteet. Tulevien päättäjien ympäristöasenteet ja arvot ratkaisevat sen, toteutuuko hyvä arki tulevaisuuden Hämeenlinnassa.

Päivi Sieppi
kaupunginvaltuutettu (Vihr.)