Jätteen synnyn ehkäisy ja kierrätys

Valtuustoaloite 18.6.2007
Päivi Sieppi

Jätteiden määrä ja sen myötä jätteiden kuljetuksen ja käsittelyn aiheuttamat kustannukset kuluttajille huolestuttavat monia. Jätteiden määrän vähentämiseen on myös yksittäisellä kuluttajalla mahdollisuuksia, mikäli ne tiedostetaan. Kiinteistökohtainen kompostointi olisi yksi mahdollisuus vähentää kuljetettavan jätteen määrää. Hyötyjätteiden kierrättämisen mahdollisuudet vaihtelevat suuresti asuinpaikan mukaan. Esimerkiksi Hämeenlinnan kaupunkikeskustassa ei ole hyötyjätteiden aluekeräyspistettä.

Kiertokapula Oy on vähentänyt jäteneuvonnan resursseja oleellisesti, mikä osaltaan heikentää asukkaiden mahdollisuutta saada tietoa jätteiden synnyn ehkäisystä, kompostoinnista ja kierrätyksestä. Ongelmajätteiden vastaanottopiste on ainoastaan Karanojalla. Kiertävään ongelmajätteitä keräävään autoon on työssä käyvän asukkaan lähes mahdotonta kuljettaa jätteitä arkipäivänä virka-aikaan.

Me valtuutetut esitämme, että

• Hämeenlinnan kaupunki lisää hyötyjätteiden aluekeräyspisteitä. Tavoitteena on saada keräyspiste kaikille asukkaille kävelyetäisyyden päähän.
  • Hämeenlinnan kaupunki vaikuttaa Kiertokapula Oy:hyn suoraan sekä hallitusedustajansa välityksellä jäteneuvonnan resurssien palauttamiseksi vähintäänkin ennalleen.
  • Hämeenlinnan kaupunki vaikuttaa Kiertokapula Oy:hyn, jotta pysyviä ongelmajätteiden vastaanottopaikkoja saadaan lisää.