Hämeenlinnasta GMO-vapaa kaupunki

Valtuustoaloite 12.11.2007 Hämeenlinna
Vihreä valtuustoryhmä

Valtuustoaloite Hämeenlinnasta GMO-vapaa kaupunki

Kuntien tehtävä on toimia kuntalaistensa parhaaksi. Geenimuunneltuihin organismeihin (GMO) liittyvät terveys-, ympäristö- ja talousriskit ovat kunnalle turhia ottaa, koska GMO-ruuan etuja ei ole todistettu tarpeeksi suuriksi siihen liittyviin riskeihin verrattuna. Kunta tarjoaa lapsilleen, vanhuksilleen ja työntekijöilleen päivittäin aterioita. Valtaosa suomalaisista haluaa pysyä erossa GMO-ruuasta. Erityisesti vanhukset, sairaat ja lapset ovat joidenkin tutkimusten mukaan alttiimpia GM-organismien riskeille.

Suomessa ei ole käyty kattavaa keskustelua geenimuunnelluista organismeista. Päättäjille on tarjottu aiheesta hyvin yksipuolista tietoa. Joukko suomalaisia kansalaisjärjestöjä ovat nyt yhdistäneet voimansa ja aloittaneet GMO-vapaa Suomi -kampanjan. Kampanjan päämääränä on muun muassa välittää tietoa maailman GMO-vapaiden alueiden tilanteesta ja kokemuksista ja järjestää keskustelutilaisuuksia aiheesta eri puolilla Suomea.

Ei voida taata, että geenimanipuloidut tuotteet olisivat varmasti laatutuotteita. Geenimuunneltujen organismien käyttö ei tue myöskään lähi- ja luomuruoka-ajattelua. Lisäksi geenimuunneltujen organismien käyttäminen aliarvioi Suomen kasvitautien määrää, elintarvikkeiden torjunta-ainepitoisuutta ja salmonellariskejä. Geenitekniikan taloudellisuus tai vaikutus ympäristöön ovat epäselviä. Väitetyt edut (taloudellisuus, ympäristöhyödyt) on merkittävältä osaltaan kyseenalaistettu. GMO-vapaaksi alueeksi julistautuminen ei tarkoita tutkimuksen ja geenitekniikan rajoitetun käytön poissulkemista: geenitekniikkaa voidaan käyttää esimerkiksi tautidiagnostiikassa.

Kunnalla on paljon menetettävää, mikäli geenimanipuloituihin tuotteisiin liittyvät riskit toteutuvat edes osittain. Kunta vastaa julkisesta terveydenhuollosta, ympäristön valvonnasta ja kunnostuksesta sekä maatalouden viranomaistoiminnasta. GM-viljely kunnan alueella lisäisi valvonnan (ympäristösihteeri, maataloussihteeri) kuluja ja aiheuttaisi esim. GM-siitepölyn kautta terveysriskejä asukkaille.

Loppi teki ensimmäisenä suomalaiskuntana päätöksen hankkia ainoastaan GMO-vapaita raaka-aineita kunnan järjestämissä joukkoruokailuissa. Aloite otettiin vastaan positiivisesti läpi koko puoluekentän. Lopen kunta on saanut hankkeesta positiivista valtakunnallista julkisuutta. Lopen esimerkkiä GMO-vapaina kuntina ovat seuranneet Pernaja, Hyvinkää ja Espoo.

Me allekirjoittaneet esitämme, että Hämeenlinnan kaupunki julistautuu GMO-vapaaksi alueeksi. Tämä tarkoittaa sitä, että kaikessa kunnallisessa ruokailussa pidättäydytään muuntogeenisten aineosien käytöstä.