Hämeenlinnan kaupungin maksamien lentomatkojen ilmastovaikutusten kompensointi

Valtuustoaloite
09.06.08
Päivi Sieppi

Maapallon ilmasto on muuttumassa ja ilmaston lämpeneminen on kiistaton tosiasia. Lentoliikenteen päästöt kasvavat nopeammin kuin muiden sektorien päästöt. Vuosina 1990-2003 EU:n lentoliikenteen kasvihuonekaasupäästöt kasvoivat 73 % eli noin 4,3 % vuodessa, ja arvioiden perusteella kasvu jatkuu nopeana. Lisäksi lentoliikenteen ilmastovaikutus on noin kaksinkertainen päästöosuuteen verrattuna. Lentolipun hintaan ei tällä hetkellä sisälly lentomatkasta syntyvien ilmastovaikutusten kustannuksia, vaan ne jäävät nykyisten ja tulevien polvien maksettavaksi.

Hämeenlinnan kaupungin kansainvälistyminen ja aktiivinen ystävyyskaupunkitoiminta edellyttävät työntekijöiden ja luottamushenkilöiden matkustamista. Lentomatkustaminen on ajankäytöllisesti halutuin liikkumistapa em. matkoissa.

Hämeenlinnan kaupunki on liittynyt v. 1999 kuntien ilmastonsuojelukampanjaan, missä tavoitteena on vähentää kasvihuonekaasupäästöjä. Kaupunki voi osoittaa vastuutaan ilmastonmuutoksen torjunnasta vapaaehtoisella päästömaksulla. Maksulla ei voi vähentää lentomatkustuksesta aiheutuneita päästöjä, mutta maksulla voidaan tukea esimerkiksi vuosittain valittavia kestävän kehityksen arvojen mukaisia hankkeita tai kohteita. Näiden kautta voidaan joko suoraan tai välillisesti vähentää kasvihuonekaasupäästöjä.

Vapaaehtoisen päästömaksun yksi tavoite on tuoda esiin lentoliikenteen ilmastovaikutuksia ja kannustaa kaupungin työntekijöitä ja luottamushenkilöitä pohtimaan liikkumisvalintojen merkitystä myös vapaa-ajan matkustamisessaan.

Me allekirjoittaneet esitämme, että

• kaupunki ottaa käyttöön vapaaehtoisen päästömaksun kaupungin maksamien lentomatkojen ilmastovaikutuksen vuoksi
  • päästömaksulla tuetaan kestävän kehityksen arvojen mukaisia hankkeita tai yleishyödyllisiä kohteita
  • kaupunki kerää maksamistaan lentomatkoista saatavat ns. pluspisteet omaan käyttöön, jotta kaupungin tavoite taloudellisesta toiminnasta toteutuu. Näin kaupunki ei omalla toiminnallaan myöskään houkuta lisäämään kasvihuonekaasupäästöjä.