Valtuustoaloite luonnonsuojelusta ja luonnon monimuotoisuuden turvaamisesta juhlavuoden kunniaksi

Valtuustoaloite, Vihreä valtuustoryhmä 20.4.2009

Hämeenlinnan 370-juhlavuosi käynnistyi merkittävällä tavalla, kun uusi ja entistä suurempi kunta syntyi. Jättäkäämme juhlavuodesta arvokas perintö.

Kaupunki voi omalla päätöksellään turvata luonnon monimuotoisuutta suojelemalla alueitaan ja rohkaista yksityisiäkin maanomistajia suojeluyhteistyöhön. Yksityismaiden osalta suojelun tueksi on hyvin perustein mahdollista saada rahoitusta valtakunnalliselta METSO-ohjelmalta.

Luonnon monimuotoisuudelle suojelualueiden lisäämisellä on hyvin suuri merkitys, etenkin  Etelä-Suomessa. Metsäkasvillisuusvyöhykkeellämme on metsistä suojelussa vain 0,7 %, kun koko maassa vastaava luku on 4,5 %. Esimerkiksi monimuotoisuuden kannalta tärkeitä luonnontilaisia, vanhoja ja lahopuuta sisältäviä sekametsiä on vähän. Suomen lajeista joka kymmenes on uhanalainen ja niistä esiintyy Hämeessä n. 500. Luonnon monimuotoisuutta meilläkin uhkaavat mm. metsien tehokäsittely, kosteiden maiden ojitukset sekä yhtenäisten luonnonalueiden pirstoutuminen. Kuntaliitoksen myötä Hämeenlinnan pinta-ala kasvoi yli kymmenkertaiseksi entiseen verrattuna.

Me valtuutetut esitämme, että uuden Hämeenlinnan synnyn ja 370-juhlavuoden kunniaksi kaupunki laajentaa nykyistä suojelualueverkostoaan 370 hehtaarilla käyttäen omia maitaan ja muiden maanomistajien tarkoitukseen vapaaehtoisesti luovuttamia alueita. Ehdotamme, että kaupunki toimii uusien alueiden valinnassa yhteistyössä luonnonsuojelujärjestöjen ja Hämeen ympäristökeskuksen kanssa, jotta lopulliseen suojelukokonaisuuteen sisältyy  luonnonarvoiltaan merkittäviä kohteita ja se tukee siten mahdollisimman hyvin suojelun tavoitteita.