Hämeen Vihreät: Avoimuus päätöksenteon keskiöön

AVOIMUUS PÄÄTÖKSENTEON KESKIÖÖN
Piirin kannanotto 10.9.2012

Hämeen Vihreät vaatii kunnilta ja kuntayhtymiltä avoimuutta ja aitoa kansalaisten osallistamista päätöksentekoon kuntien ja kuntayhtymien sähköisiä palveluita kehittämällä. Lisäksi Hämeen Vihreät vaatii kuntadatan avaamista nykytekniikan mahdollistavilla keinoilla, sillä tietojen helppo saatavuus loisi kansalaisille aidon mahdollisuuden osallistua päätöksentekoon ja asioiden valmisteluun. Myös kunnallispoliitikkojen ja virkamiesten toimia olisi helpompi seurata. Nyt pitkää työpäivää tekevillä tai täyspäiväisesti opiskelevilla ei ole aidosti mahdollista seurata päätöksentekoa, kun asioiden seuraaminen vaatii tuntikausien työmäärän asiakirjojen löytämiseksi. Kokousten etäseurantamahdollisuuksia parantamalla luotaisiin paremmat lähtökohdat päättäjien toiminnan seuraamiseen ja annettaisiin kuntalaisille mahdollisuus nähdä, miten pätevästi oma valtuutettu todellisuudessa ajaa asioita eteenpäin.

“Nykytilanne vaatii kansalaisilta huomattavasti aikaa. Esimerkiksi aloitteen etenemistä lautakunnasta valtuustoon, on erittäin vaivalloista, ellei jopa mahdotonta seurata”, sanoo Hämeen Vihreiden puheenjohtaja Anssi Lepistö. “Teknisesti olisi ollut jo vuosien ajan mahdollista toteuttaa järjestelmiä, joiden avulla kuntalaiset pystyisivät vaivatta seuraamaan itseään kiinnostavien asioiden käsittelyä, mutta siitä huolimatta monessa kunnassa ja kuntayhtymässä eletään edelleen kivikaudella. ”

Hämeen Vihreiden mielestä kaiken päätöksentekoon liittyvän tiedon niin kunnissa kuin kuntayhtymissä tulee olla avointa, helposti jatkokäsiteltävässä muodossa sekä vapaasti saatavilla. Lisäksi on otettava huomioon ne kuntalaiset, jotka eivät pysty tai halua käyttää sähköisiä palveluita: tieto kuuluu kaikille. Avoin ja koneluettavassa muodossa julkaistu tieto mahdollistaisi uudenlaisten palveluiden kehittämisen ja loisi pohjaa uuden sukupolven yritystoiminnalle. Uusia järjestelmiä hankittaessa yhtenä kilpailutusehtona tuleekin olla koodin, tiedon ja dokumentaation avoimuus. Avoimuus mahdollistaisi esimerkiksi kartta- ja kuntatiedon yhdistämisen, jolloin voitaisiin muun muassa luoda karttoja, joille päätettävät asiat sijoitettaisiin. Näin kuntalainen näkisi omaan kotipaikkaansa liittyvät asiat nopeasti ja helposti.

“Tarvetta olisi kuntatiedon Facebookille, jossa omalle etusivulleen voisi valita kaikista kunnan asioista ne, joita tahtoisi seurata. Voin tutkailla internetissä helposti kavereiden tekemisiä, miksen omaan elämääni liittyvää päätöksentekoa?” ihmettelee Hämeen Vihreiden piirihallituksen jäsen Veera Puhakka.

Anssi Lepistö
Hämeen Vihreät ry:n puheenjohtaja