Kouluremontit ennen toriparkkia

Mielipide, Hämeen Sanomat 27.10.

Sata vuotta sitten Hämeenlinnan torille tultiin hevosilla, tänään autoilla. Entä 30 vuoden kuluttua, kuka tietää? Torin alle on haluttu kaivautua jo kauan ja parkkihallisuunnitelma on putkahtanut esiin moneen kertaan. Viimeksi 1990-luvun lopulla toriparkkiajatus Hämeenlinnassa kuitenkin hylättiin, kun tori päätettiin kunnostaa ja kivetä uudelleen.

Toriparkki olisi huomattavan iso investointi autojen pysäköintiin. Toisaalta se voisi olla investointi myös kävely-, pyöräily- ja joukkoliikennepainotteiseen keskustaan. Onko se järkevä investointi? Ei ole, vaikka hanke toteutettaisiin yksityisellä rahalla, ei kaupunki selviä siitä kustannuksitta. Kaupunki haluttaneen myös lainoja takaamaan. Kävelyn, pyöräilyn ja joukkoliikenteen parantaminen voidaan lähivuosina tehdä paljon järkevämmin keinoin.

On hyvä, että toriparkin rakentamisen edellytyksiä ja kustannuksia on tänä vuonna selvitetty. Selvityksen tuloksia pitää käsitellä mahdollisimman avoimesti julkisuudessa.

Pidämme toriparkkia tässä tilanteessa tarpeettomana ja nykyisen tiedon perusteella epärealistisena hankkeena, emmekä kannata sitä. Investointeja pohdittaessa asetamme lähivuosina peruspalvelut, muun muassa koulujen korjaamisen, toriparkin edelle.

Hämeenlinnan Vihreät