Omaan lähiympäristöön täytyy voida vaikuttaa

Hämeenlinnan uutta rakennusjärjestystä on synnytetty pitkään. Uusi ehdotus oli viime maanantaina 5.11. kaupunginhallituksen käsittelyssä ja asia päätettiin jättää pöydälle. Rakennusjärjestyksessä on mielestäni useita asioita, joista on hyvä vielä keskustella. Kun valmistelu on kestänyt kohta neljä vuotta, kannattaa ohjeistuksesta tehdä mahdollisimman hyvin aikaan sopiva.

Hämeenlinnan kantakaupungin alueella on merkittäviä kulttuuri- ja luontoympäristöjä kuten Aulanko, Ahvenisto sekä kansallisen kaupunkipuiston alue. Kansallinen kaupunkipuisto on ensimmäinen Suomessa ja yksi harvoista vastaavan arvon saaneista. Rakennusjärjestyksessä ehdotetaan merkittävää valtaa virkamiehille näiden alueiden puuston käsittelystä päätettäessä. Rakennusjärjestyksessä halutaan poistaa maisematyöluvan vaade näiltä alueilta, jos toimenpide on alueelle tehdyn hoitosuunnitelman mukainen.

Hämeenlinnan kaupunki oli joskus edelläkävijä asukkaiden osallistumis- ja vaikutusmahdollisuuksien tarjoamisessa. Nyt kaupunki on heikentämässä kyseenalaisella tavalla asukkaiden mahdollisuutta vaikuttaa oman lähiympäristönsä asioihin.   Asukkailla ei ole virallista vaikutusmahdollisuutta hoitosuunnitelmiin. Hoitosuunnitelmat laaditaan yleensä pitkäksi ajaksi ja laajalle alueelle. Jos Aulankoa, Ahvenistoa ja kansallisen kaupunkipuiston puustoa hakataan ilman virallista päätöstä, ei kansalaisilla ole myöskään mahdollisuutta valittaa asiasta. Jos ei ole päätöstä, ei voi valittaa.

Ahveniston, Aulangon ja Kansallisen kaupunkipuiston alueet ovat juuri sellaisia alueita, missä maisematyölupa on tarpeen. Hyvään päätöksentekoon liittyy kansalaisten valitusoikeus.

Tein valtuustoaloitteen vuonna 2007 pyöräpaikoitusmääräyksen lisäämisestä rakennusjärjestykseen. Silloin valtuustolle annettiin vastaus, että pyöräpaikoitusasia tulee esiin uuden rakennusjärjestyksen valmistelussa. Ehkäpä valmisteluaika on ollut liian pitkä ja asia on päässyt unohtumaan. Autoparkeista Hämeenlinnassa on puhuttu paljon – nyt on aika tehdä tilaa myös kaurapuuron voimalla kulkeville kulkuvälineille.

Päivi Sieppi
valtuuston varapuheenjohtaja (vihr.)

Kolumni julkaistiin Keski-Häme-sanomalehdessä 8.11.2012.