Valtuusto-ohjelma 2013-2016

Hämeenlinnan valtuustoryhmien yhteistyösopimus ja valtuusto-ohjelma 2013-2016

Rakentavan ja tuloksellisen yhteistoiminnan varmistamiseksi valtuustoryhmät sopivat näistä yhteisistä pelisäännöistä, joiden mukaiseen toimintaan ryhmät sitoutuvat päätöksenteon kaikilla tasoilla.

Sopimuksessa mukanaolo perustuu luottamukseen. Osapuolten kesken on vallittava luottamus yhteisten tavoitteiden ja toimintaperiaatteiden mukaisesta, Hämeenlinnaa kehittävästä yhteistyöstä valtuustossa, hallituksessa ja muissa luottamuselimissä. Ratkaisuihin pyritään neuvotellen. Neuvotteluissa ei luonnollisesti aina päästä yhteiseen lopputulokseen. Tästä huolimatta on tärkeää, että eri ryhmät tietävät toisensa kannat avoimesti. Jokainen ryhmä sitoutuu ilmoittamaan neuvottelutuloksesta poikkeavat kantansa etukäteen.

Valtuustoryhmät sitoutuvat hyvän kunnallisen hallintotavan noudattamiseen, Hämeenlinnan ja sen hyvän maineen kehittämiseen ja yhteisvastuulliseen päätöksentekokulttuuriin. Luottamustehtävissä toimitaan asiakeskeisesti, eri osapuolien näkemyksiä kunnioittaen ja sekä toimielinten että virkamiesten työrauhaa ja työedellytyksiä turvaten. Laillisuuden, luottamuksellisuuden ja julkisuusperiaatteen edellyttämät toimintatavat käydään huolellisesti läpi kunkin toimielimen työtä käynnistettäessä ja niitä noudatetaan.

HÄMEENLINNA 2013-2016 VALTUUSTO-OHJELMA

I. Ohjelmallista kehitystyötä jatketaan

– Hämeenlinnan kaupunkistrategiat päivitetään ja käynnistetään visiotyö Hämeenlinna v. 2039

– Hämeenlinnan palvelu- ja hankintastrategia uudistetaan paikallisuutta, alueen työllisyyttä, elinvoimaa ja kestävää kehitystä painottaen

– Kuntademokratian kehittäminen ja uudistaminen

– Osallistutaan aktiivisesti kunta- ja palvelurakenteen uudistustyöhön sekä Hämeeseen soveltuvan sote-mallin rakentamiseen
– Luottamushenkilöiden ja asukkaiden vuorovaikutusta lisätään, tuetaan yhteisöllisyyttä
– Viranhaltijoiden ja luottamushenkilöiden yhteistyötä ja toimivallanjakoa kehitetään kansanvallan sekä palvelujen käyttäjälähtöisyyden turvaamiseksi tilaaja-tuottajamallissa
– Tuetaan kansalaisaktiivisuutta ja tiivistetään yhteistyötä kolmannen sektorin kanssa
– Vaikuttajaraateja käytetään proaktiivisesti palveluiden kohentamisessa yhdessä luottamuselinten kanssa

II. Hämeenlinnan kaupunkikonsernia selkeytetään

– Omistajapoliittiset ohjeet pannaan täytäntöön koko konsernissa ja niissä vahvistetaan edelleen avoimuuden, hyvän hallinnon ja tiedottamisen periaatteita
– Konserniohjausta tehostetaan valtuuston linjausten mukaisesti
– Kaupunginhallituksen säännöllinen raportointi konsernin toiminnasta kolmannesvuosittain
– koordinoivaa kaupunkisuunnittelua vahvistetaan, omaisuuden hallintaa ja tilojen käyttöä suunnitelmallisesti parannetaan alikäyttöä välttäen

– Kaupunkikonsernin kehittäminen organisaationa
– Yhtiörakenteen virtaviivaistamista jatketaan
– Tilaaja-tuottaja-toimintamallin toimivuus arvioidaan ja toteutetaan korjaustoimet selvitysten pohjalta

– Kaupunkikonsernin kehittäminen kiinnostavana työnantajana
– Henkilöstön aktiivisuutta tuetaan oman työn ja palveluiden kehittämisessä
– Henkilöstön tuottavuusohjelmaa 2012-13 käytetään hyväksi asiakasystävällisiä mutta tehokkaasti tuotettavia palveluja uusittaessa

III. Keskitytään peruspalvelujen turvaamiseen ja kohentamiseen

– Peruspalveluiden toimivuuteen ja asiakaslähtöisyyteen päähuomio eri toimialojen kehittämisessä
– Painopistettä siirretään hallitusti kohti ennaltaehkäisevää palvelurakennetta, jossa tavoitteena joustavat palveluketjut ja oikea-aikaiset, oikein mitoitetut palvelut
– Alueellisesti hajautettujen palvelujen ja palvelupisteiden tasapainoinen kehitys turvataan
– Monipuolinen kulttuuri- ja liikuntapalvelutarjonta ja palvelujen saatavuus linjataan kulttuuri-ja liikuntaohjelmalla
– Nuorten osallisuutta tuetaan ja yhteiskuntatakuu toteutetaan läpileikkaavasti koulutuksen, työllisyys- ja sosiaalipalvelujen sekä myös yksityissektorin työnantajien yhteisvoimin

– Perheiden hyvinvoinnin ja aktiivisuuden tukeminen ja edistäminen
– Sosiaalisen syrjäytymisen ehkäiseminen lapsuudesta lähtien
– Arkipäivän turvallisuuden lisääminen / päiväkotien ja koulujen ympäristöt
– Kouluterveydenhuollon ja muiden tukipalvelujen kattavuus varmistetaan
– Laadukas perusopetus turvataan kohtuullisen kokoisissa opetusryhmissä

– Luodaan mahdollisuuksia ylläpitää hyvää henkistä ja fyysistä terveyttä, työkykyä ja ehkäistään syrjäytymistä
– Terveyspalveluja tehostetaan ja odotusaikoja lyhennetään käynnistetyn terveyshyöty-toimintamallin pohjalta
– Pitkäaikaistyöttömyyden aktiivinen vähentäminen

– Toimivalla ja monipuolisella palvelurakenteella edistetään vanhusten terveyttä ja toimintakykyä sekä selviytymistä omassa kodissa mahdollisimman pitkään
– Vanhuspalvelulain velvoitteet pannaan täytäntöön esimerkillisesti
– Pidetään huolta hoivapalveluiden riittävyydestä ja laadusta – asiakkaan hoidon ja turvallisuus ja varmuus etusijalle
– Rakentamisessa, rakennustapaohjeissa, palveluiden suunnittelussa ja kehittämisessä huomioidaan laaja-alaisen esteettömyyden periaatteet

IV. Ympäristön kannalta kestävään kehitykseen panostetaan

– Kaupungin ympäristötavoitteet määritellään selvemmin, Aalborgin sitoumusten ja tavoitteiden mukaisesti
– Maankäyttöstrategiaa kehitetään ja kohennetaan kaupunkisuunnittelua ja kaavoitusta sirpaleisesta kestävämmäksi ja asukaslähtöiseksi (maankäyttö, asuminen, liikenne, palvelut, elinkeinoalueet)
– Kaupungin eri osien ja kirkonkylien monipuolisuutta käytetään suunnitelmallisesti hyväksi asumista ja työpaikkoja sijoitettaessa
– Julkisen ja kevyen liikenteen kehittäminen kaupungissa sekä seudullisesti vaatii aloitteellista yhteistoimintaa
– Palveluiden ja tuotteiden hankinta toteutetaan aikaisempaa kestävämmin – painotetaan myös vaikutuksia alueellisen työllisyyden kannalta

V. Talouden tervehdyttäminen lähivuosien painopiste

– Talouden tasapainon tavoitteet pyritään saavuttamaan niin, että Hämeenlinnan taseessa ei ole kattamattomia alijäämiä 2015
– Talouden pitkän aikavälin tasapainottamissuunnitelman 2018 toteuttaminen
– Veroprosentti vakautetaan valtuustokaudella valtakunnallisen keskiarvon alapuolelle ja velkataso vastaavien maakuntakeskusten kanssa vertailun kestäväksi
– Elinvoiman aktiivinen vahvistaminen edellyttää positiivista väestökehitystä, lisää työpaikkoja ja kehittyviä yrityksiä
– Yritysten toimintaedellytyksiä ja työllisyyttä vahvistetaan aktiivisen elinkeinopolitiikan keinoin, myös koulutuksen, matkailun ja muut palveluelinkeinot mukaan lukien

– Tarpeettomia ja toissijaisia kiinteistöomistuksia ja yhtiöiden osakkuuksia puretaan ja tulevia investointeja arvioidaan kaupungin perustehtäviä korostaen
– Investointien rahoitusmenot ja tulevat käyttömenot on sisällytettävä realistisesti hankesuunnitelmiin
– Strategisten päätösten tavoitteiden mukaisuus, vaikuttavuus ja taloudelliset vaikutukset arvioidaan ja perustellaan avoimesti
– Korjausvelkaa niin rakennusten kuin kunnallisteknisen infran osalta puretaan suunnitelmallisesti

VI. Merkittävät rakennushankkeet

– Valtuusto linjaa mahdollisuudet toteuttaa pitkäaikaisesti vaikuttavia isoja investointeja (mm. Eteläranta, keskustan pysäköintijärjestelyt, Ahveniston kehittäminen, Linnanseudun ja kansallisen kaupunkipuiston jatkosuunnittelu, Kantolan tapahtumapuisto, oppilaitosten tilajärjestelyt, kyläkaavaprojektin jatkohankkeet)

Vihreiden tavoitteet valtuusto-ohjelmaan löydät täältä.