Onko politiikka arvotonta?

Kolumni julkaistiin Hämeen Sanomissa 29.8.2013

Onko politiikka arvotonta? Vastaus riippuu meistä poliitikoista. Me vastaamme politiikan sisällöstä, olemme vastuussa siitä itse.

Kansalla on aina vaalien alla mahdollisuus valita useista ehdokkaista vastuunkantajat. Meidän arvomaailmamme näkyy niissä päätöksissä, joita teemme – tai ainakin sen tulisi näkyä.

Puolueiden painopisteet tulevat esiin vaaliohjelmissa tai ainakin niiden tulisi näkyä . Vastenmielistä on mielestäni se pinnallistuminen, joka on leimannut vaaleja viime aikoina. Sloganeilla on ratsastettu vaaleissa ja politiikan sisällöt ovat jääneet hämäriksi.Puolueet ovat antaneet suuren aseman ja vallan mainostoimistoille ja aatteet on häivytetty taka-alalle. Se on arvotonta politiikkaa.

Tavoitteena on silloin gallupien kuninkuus , vaalivoitto ja oikotie valtaan. Valta-asemat ovat nousseet itseisarvoiksi kuten Hämeenlinnassa viime kunnallisvaaleissa. Pro Hämeenlinna- koalitio ( PS, Kesk, Vas ja KD) julisti ennen vaaleja viime syksynä olevansa vain tekninen vaaliliitto. ” Mutta kuinkas sitten kävikään?” Koalitio onkin nyt jatkanut yhtenä ryhmänä yhteistä poliittista toimintaa. Eli aatteista ja arvomaailmoista viis vaan – tärkeintä on valta-asema. Tällainen toiminta syö politiikan arvopohjaa ja uskottavuutta.

Politiikka on arvotonta, jos se tuijottaa vain tähän hetkeen, saavutettuja etuja ja valta-asemia. Jos me poliitikot hymyillen, pinnallisia ja miellyttäviä arvioita heittämällä kalastelemme kansan suosiota, politiikka on arvotonta ja vaarallista. Vastuullista ja arvokasta politiikkaa on rehellinen, kestävään tulevaisuuteen rakentuva o ikeudenmukainen toiminta. Meille Vihreille se on perusta, jolle arvopohjamme nojautuu , niin paikallisesti kuin valtakunnallisesti.

Ilmastonmuutos on maailman suurin ja vaativin haaste. Meillä ei ole oikeutta vähätellä sitä.

Sivuuttamaton tosiasia on, että tänä päivänä elämme maapallolla yli sen kestävyyden . Tämän kuukauden 20.päivä olimme käyttäneet ne vuotuiset uusiutuvat resurssit, joilla maailma kestäisi. Loppuvuosi eletään kestämättömällä pohjalla. Olemme siis ylivelkaantuneet myös ekologisesti! Siitä puhutaan asian vakavuuteen nähden aivan liian vähän ja teot ovat riittämättömiä.

Ekologisten päätösten mitätöinti on anteeksiantamatonta. Kun vihdoin tehdään joku ympäristöä ja ihmiselämää suojeleva päätös esim. rikkidirektiivi tai windfall-vero, niin johan kuormittavaa toimintaa ylläpitävät tahot alkavat vaatia päätösten kumoamista ”kun ei muuallakaan näin toimita”.

Teollisuus haluaa harvoin uudistuksia, jotka avaisivat niille kestäviä ja ekologisia mahdolisuuksia vaan mieluummin pitäytyvät vanhassa ja vahingollisessa teknologiassa. Sellainen on arvotonta ja armotonta toimintaa sekä ympäristöä että tulevia sukupolvia ajatellen. Samaa toimintaa ylläpitävät myös ydinvoiman puolustajat.

He ovat halunneet halpaa sähköä ja sellaisia rakennelmia, joiden varaan on nojattu 60-70-luvulla. Tämän hetken maailmassa ydinvoimasta tulee todella kallista eikä sen riskejä ole voitu poistaa. Tästä rankkana esimerkkinä on Fukushiman yhdinvoimalan onnettomuus, jota ei ole saatu hallintaa kahden vuoden aikana vaan päinvastoin, katastrofi pahenee. Miten tätä tapahtumaa voidaan väheksyä ? Energiayhtiö Tesco ei ole kyennyt maksamaan ja hoitamaan katastrofin raskaita seurauksia. Japanin valtion eli veronmaksajien rahaa valuu onnettomuuden hoitoon kymmenien ellei satojen miljardien eurojen edestä.

Ydinvoiman riskejä ei tule vähätellä ja sen taloudellisista riskeistäkin tulisi nyt ottaa vaari sekä Fukushimasta ja Olkiluoto 3. moninkertaisesti nousseista rakennuskustannuksista.

Palaan kysymykseeni, onko politiikka arvotonta? Vastaan, että ”on”, jos itsekkyys ja lyhytnäköinen oman ja puolueen edun tavoittelu ohjaavat päätöksentekoa. Olen erittäin huolestunut, kun päähallituspuolue on nyt nimennyt tavoiteryhmäkseen yksilöllisiä valintoja tekevät nuoret ihmiset. ”Kaveria ei jätetä” taitaa tosissaan kääntyä ”kaverille ei jätetä” -toiminnaksi

Politiikka ei ole arvotonta, jos poliitikoilla on rohkeutta tehdä päätöksiä, jotka kantavat vastuuta pitkälle tulevaisuuteen. Tällöin olemme tekemisissä monien saavutettujen etujen kanssa. Niitä on leikattava ja se koskee meitä kaikkia. Mutta leikkaukset on kestettävissä, jos ne tehdään oikeudenmukaisesti ja tasapuolisesti. Sen sijaan moraalitonta ja törkeää on, että eläkeyhtiöiden pomot ovat nostaneet suuria bonuksia mahtavien palkkansa lisäksi! Suomalaiset arvostavat edelleen tuoreimmankin tutkimuksen mukaan onnellista elämää ja sitä harvoin rakennetaan rahalla ja uusilla eduilla.

Valituille päättäjille jäävät vaikeat päätökset mutta niiden aika on nyt.

Kirsi Ojansuu-Kaunisto

Vihreän valtuustoryhmän pj.