Hämeenlinnan Vihreiden tavoitteet Hämeenlinnan kaupungin palvelu- ja hankintasuunnitelman uudistamiseen
– koonnut Vihreiden seminaarin 11.10.2013 perusteella Kimmo Östman
—
Hankinnat ja julkinen palveluntuotanto tulee nähdä keskeisenä osana kaupungin toimintaa ja johtamista. Vihreät sitoutuvat monituottajamallin ja julkisen palveluntuotannon kehittämiseen.
– Tavoitteena tulee olla joustava ja tarkoituksenmukainen palvelurakenne.
– Ekologinen ja sosiaalinen kestävyys nähdään paikallisen taloudellisen hyvinvoinnin perustana.
Tuotteiden ja palvelujen korkea laatu tulee varmistaa riittävin keinoin.
– Keskeiset ympäristökriteerit asetetaan pääsääntöisesti perusvaatimustasoksi osana tarjouspyyntöjen vähimmäisvaatimuksia.
– Lähi- ja luomuruoan hyödyntämiseen erityisesti kouluruokailuissa pyritään löytämään keinot. Edistetään lähituottajien ja näiden yhteenliittymien mahdollisuuksia tarjota tuotteitaan. Kaupunki tukee kokeilua, jossa paikallisten elintarviketuottajien ja käyttäjien tarpeita pyritään saattamaan yhteen (”ruokamarkkinat”, lähi- ja luomuruoan saatavuuden varmistaminen ja tarjousprosessin sujuvoittaminen).
Palveluiden ohjauksessa käytetään monimuotoisesti eri tapoja.
– Palveluseteli otetaan harkinnan mukaan käyttöön eri palveluissa, mm. varhaiskasvatuksessa.
– Sosiaali- ja terveyspalveluissa tarjotaan yksilöllisiä, kohdistettuja palveluita, jotka ovat kaikkien saatavilla ja saavutettavia. Palvelutarjonnan yleisperiaatteena on olla aktivoivaa ja elämänhallintaan kannustavaa.
Julkisorganisaatiolla on vastuu sekä oman toimintansa että tuottajaekosysteemin eli paikallisten markkinoiden kehittämisestä.
– Kaupunki osallistuu hankintatoiminnallaan paikallisen tuottajayhteisön kehittämiseen. Julkiset tuote- ja palveluhankinnat myötävaikuttavat paikallisen yritystoiminnan ja kolmannen sektorin elinvoimaisuuteen. Hankintoja ositetaan tarpeen mukaan, jotta myös pienemmät yritykset ja niiden yhteenliittymät voivat tarjota tuotteitaan. Mahdollisuuksien mukaan huomioidaan hankinnoissa tuottajien verojalanjälki.
– Kaupungin yksiköiden hankintaosaamista kehitetään ympäristö- ja muiden kestävyyskriteerien huomioimiseksi. Yhdistetään hankintaprosessiin ja hankinnan kohteeseen liittyvä osaaminen.
Omassa palveluntuotannossa panostetaan johtamisen kehittämiseen.
– Työhyvinvointi huomioidaan toiminnan uudistamisessa, ja muutokselle annetaan tilaa.
– Toiminnan ja uudistusten vaikuttavuutta arvioidaan kokonaisvaltaisesti. Hyödynnetään aktiivisesti työn tutkimuksen ja työssä oppimisen menetelmiä.
Julkiset hankinnat ja palveluntuotanto ovat merkittävä yhteisön rakentamisen muoto (työyhteisö, paikallisyhteisö, asukasyhteisö, käyttäjäyhteisö), ja siis huomattavassa määrin muutakin kuin ”vain hallintoa”. Palvelu- ja hankintasuunnitelman uudistamisessa ja sen tavoitteiden asettamisessa huomioidaan vuorovaikutus kaupungin asukkaiden kanssa.
– Palvelu- ja hankintasuunnitelmaan sisällytetään suunnitelma niin oman palveluntuotannon kuin julkisten hankintojenkin tulosten, onnistumisten ja toimivien ratkaisuiden viestimisestä.
– Kaupungin hankintatoimintaa ja sen tavoitteita tehdään tunnetuksi kuntalaisille asukkaina ja asiakkaina. ”Julkiset hankinnat eivät ole salatiedettä.” Osana viestintää huomioidaan asiakaspalaute.
Hankintaprosessissa kiinnitetään huomio ”tulosten hankkimiseen” – vain ”panosten” sijaan.
– Palveluhankinnan tavoitteena ”onnellinen vanhus”, ”hyvinvoiva kuntalainen”. Hyödynnetään vuorovaikutuksellisuutta sekä arviointi- ja käyttäjäpaneeleja jo hankintojen tekovaiheessa.
– Suurenevassa osassa hankintoja huomioidaan tarjouspyynnössä ”innovaatiovara” ja mahdollisuus tarjota toisin.
– Hankinnoissa tulee olla liikkumavaraa valita kulloinkin tarkoituksenmukainen tuottamistapa.
– Palveluntuotannon ja julkisten hankintojen vaikuttavuuden seurantaan valitaan kulloinkin riittävän pieni joukko tarkoituksenmukaisia sosiaalisen vaikuttavuuden osoittavia mittareita.
– Vaikuttavuuden seurannassa hyödynnetään vertailutietoa vastaavista kunnista.
—
Lisää Hämeenlinnan Vihreiden perjantaiseminaarista 11.10. täältä.