Valtuuston budjettikokous 16.11.

Vihreä valtuustoryhmä sai kaupungin budjettiin läpi tavoitteet kestävästä kehityksestä ja ekologisuudesta. Kaupunginhallituksen talousarvioesityksessä ensi vuodelle nämä strategiassa keskeiset asiat näkyivät valitettavan vähän, mutta Vihreät saivat lisäyksen sekä lasten ja nuorten lautakunnan että terveyden ja toimintakyvyn edistämisen lautakunnan tavoitteisiin. Ensi vuonna valmistellaan koulujen ja varhaiskasvatuskeskusten käyttöön kestävän kehityksen strategian malli, jota niissä voidaan soveltaa omaan käyttöön.

Vihreät esittivät myös lasten ja nuorten lautakunnalle lisää rahaa kahden psykologin ja yhden kuraattorin palkkaamiseksi. Lisärahaa esitettiin otettavaksi kiinteistöveron esitettyä suuremmalla korotuksella tai vaihtoehtoisesti siirtoviivemaksujen säästöstä. Muissakin ryhmissä oltiin huolestuneita lasten ja nuorten psykososiaalisten palveluiden tilasta. Esitys kuitenkin kaatui suurten puolueiden vastustukseen äänestyksessä.

Vihreät tahtoivat myös saada tekemänsä luonnonsuojelualoitteen uudelleen valmisteluun. Aloitteessa Hämeenlinnan toivottiin juhlavuotensa kunniaksi lisäävän suojelualueidensa määrää yhteistyössä muiden maanomistajien kanssa. Esitys kaatui, mutta luonnon monimuotoisuuden turvaaminen luvattiin ottaa huomioon mm. viheralueohjelman toteutuksessa.