Hämeenlinnan Vihreät tukevat täysin puolueen päätöstä lähteä hallituksesta Fennovoima-päätöksen johdosta.

Hämeenlinnan Vihreät: työpaikat kotimaisiin uusiutuviin, ei ydinvoimaan.

Fennovoima-hanketta perusteltiin kahdella tavalla. Sen oli tarkoitus turvata teollisuuden sähköntarve sekä vähentää Suomen huolestuttavaa riippuvaisuutta Venäjän energiasta.

Alusta alkaen huonosti suunniteltu hanke on ajautunut vaikeuksista toiseen. Saksalaisen energiayhtiö E.ON:in ja mukana olleiden suomalaisten kaupan ja teollisuuden alan yritysten menetettyä uskonsa Fennovoimaan, hanke on jäänyt kunnallisten energiayhtiöiden käsiin. Toisin sanoen, riski on heitetty veronmaksajien syliin.

Teollisuuden sähköntarpeeseen Fennovoima oli parhaimmillaankin kyseenalainen ratkaisu. Teoreettisista eduistaan huolimatta ydinvoima on kallista, hidasta ja epävarmaa rakentaa. Tämä näkyikin kustannuksista, jotka ovat nousseet luvatusta 4-6 miljardista yli 7 miljardiin euroon. Kaikki nämä investoinnit ovat poissa kestävimmistä energiaratkaisusta. Suomen odotellessa Olkiluoto 3:n valmistumista, Ruotsi ja Tanska ovatkin rakentaneet viidessä vuodessa yhteensä Fennovoiman vuosituotantoa vastaava määrä pelkästään tuulivoimaa.

Toinen päätavoite, eli energiariippuvuuden vähentäminen Venäjästä, pyyhkäistiin ensin roskakoriin ja käännettiin sitten peilikuvakseen. Alkuperäisten osakkaiden vetäydyttyä kilvan hankkeesta, halukkaaksi kumppaniksi ilmoittautui venäläinen Rosatom. Rosatom ei kuitenkaan ole liikevoittoon tähtäävä liikeyritys, vaan suoraan Kremlin alaisuudessa toimiva valtiokorporaatio, jonka tehtävä on Venäjän strategisten intressien turvaaminen. Tällaisen toimijan mukaantulo Suomen energiatuotantoon merkitsee massiivista poliittista turvallisuusriskiä.

Alun perinkin huono ajatus on nyt kehittynyt täydelliseksi farssiksi. Suomen energiainvestoinnit ollaan sitomassa vuosiksi kalliiseen ja epävarmaan hankkeeseen, joka lisäksi tiukentaa entisestään aggressiivisen ja arvaamattoman suurvallan otetta suomen energiahuollosta. Tässä tuhoisassa päätöksessä Vihreät kieltäytyvät olemasta mukana.

Kestävä ratkaisu on investoiminen kotimaisiin uusiutuviin energianlähteisiin, energiatehokkuuteen, sekä älykkäisiin sähköverkkoihin liittyvän teknologian kehittämiseen ja käyttöönottoon. Ei ydinvoimaan, eikä ainakaan Fennovoimaan.