Kuka edustaa tapakristittyjä?

Kirjoitus julkaistu Hämeen Sanomissa ma. 20.10.2014
Kolme neljästä suomalaisesta kuuluu kirkkoon, mutta vain kolmannes heistä uskoo kolmiyhteiseen Jumalaan sellaisena kuin kirkko opettaa. Kunnioitamme perinteitä, vaikka olemmekin uskonasioissa melko vapaamielisiä. Pieni osa kirkon jäsenistä on peräti ateisteja.

Kirkko on muuttunut liberaalimmaksi viime vuosikymmeninä, mutta voidaan kysyä, millaista edustusta tapakristityt tarvitsevat tai haluavat. Heillä on yllättävän paljon vaikutusmahdollisuuksia kirkon agendaan, sillä he ovat äänioikeutettuja seurakuntavaaleissa. Kirkkovaltuustojen edustajat nimittäin valitsevat kirkolliskokouksen maallikkojäsenet, joita on kaksi kertaa niin paljon kuin tavallisia pappeja.

Maallikkoehdokkaaksi voi puolestaan asettua kuka tahansa kirkon jäsen. Kirkko kannustaa äänestämään seurakuntavaaleissa. Käyttäkäämme siis tätä äänioikeutta, jos meillä on mielipide, mihin suuntaan kirkkoa pitäisi kehittää.

Vaalikone auttaa, jos muuten ei ehdi perehtymään ehdokkaisiin. Kirkko tuottaa tärkeitä palveluita ja ylläpitää kulttuurihistoriallisesti arvokkaita rakennuksia, siksikin tapakristityn on hyvä olla kiinnostunut seurakuntien asioista.

Uskon hyvän tekemiseen ja olen itsekin ehdolla Hämeenlinnan-Vanajan seurakunnassa sitoutumattomana Tulkaa kaikki-liikkeessä.

”Kristuksen kirkko kuuluu kaikille”, toteaa liikkeen motto, joten uskoaan etsiville ja agnostikoillekin lienee kirkossa sijaa, vaikka he ovatkin demografisesti aliedustettuina.

Aku Talikka
Hämeenlinna