Monimutkaisuuden sietämätön keveys – Airi Raitaranta

Jokaiseen monimutkaiseen kysymykseen on olemassa yksinkertainen vastaus, joka on kuitenkin aina väärä. Toisin sanoin monimutkaisiin kysymyksiin ei ole olemassa yksinkertaisia ratkaisuja, vaan niihin on haettava kokeillen riittävän hyviä ratkaisuja. Maailmamme ei ole lineaarinen, jossa a:sta seuraa aina b, koska olemme yhä keskinäisriippuvaisempia muun muassa teknologian kehityksen, globalisaation sekä ilmastonmuutoksen myötä. Asiat, ilmiöt ja vuorovaikutus vaikuttavat ihmisen ja prosessien käyttäytymiseen eri tavalla kuin olemme tottuneet ajassa, jossa kaikki oli ennustettavampaa.

Uutena valtuutettuna olen saanut sukeltaa poliittisen päätöksenteon maailmaan ihmetellen ja kyselevällä asenteella. Meistä kukaan ei kuitenkaan tule tyhjästä, vaan kaikilla on kokemusta paitsi työelämästä myös monelta muulta elämänalueelta. Kaikki kokemus ja elämässä opittu on rikkautta ja se voidaan ottaa käyttöön myös politiikan foorumeilla. On hienoa olla mukana Vihreässä valtuustoryhmässä, jossa on laaja-alaista osaamista ja kokemusta elämästä, ihmisyydestä ja vaikuttamisesta.

Kunnallisessa päätöksenteossa ollaan lähellä ihmistä. Päätettävät asiat koskevat ihmisten arkea mitä konkreettisimmilla tavoilla. Miten liikuntapaikat hoidetaan, mitä maksaa päästä lääkärille, missä on lapseni koulu, mihin saa rakentaa omakotitalon, miten pysäköinti toimii, entä kun tarvitsen apua… Ja monta muuta kysymystä! Myös me kaikki päättäjät olemme saman kaupungin asukkaita ja samalla teemme päätöksiä myös itseämme ajatellen. Kukaan ei voi olla kaikkien alojen asiantuntija ja siksi on hyvä, että meillä on monenlaista osaamista.

Ensimmäisten kuukausien kokemukseni on, että tärkeää on säilyttää näkökulmanotto- ja yhteistyökyky. Asiat ovat isoja ja paineita tulee eri suunnista. Ajattelun tilan säilyttäminen on tärkeää ja sitä kautta perusteiden hakeminen päätöksille. Erilaiset näkökulmat ovat oikeasti rikkaus ja auttavat ajattelemaan. Sitä voi innoissaan rakastua enemmän omiin ideoihinsa kuin itse asiaan.

Haluan olla mukana yhdessä kyseenalaistamassa itsestäänselvyyksiä, jotta löydämme entisten hyvien rinnalle myös uusia ideoita ja kokeiluja elävässä kaupungissamme. Voidaksemme rakastua ilmiöihin ja haasteisiin, meidän on unohdettava omat ehdottomat totuutemme ja asetuttava kuulemaan toisia. Elämme pienten, mutta tärkeiden, tarinoiden maailmassa. Kuitenkin edelleen aikamme yksi suuri tarina: ”The Talous”, meinaa jättää alleen monia ääniä. On nähtävä myös lukujen taakse. Numeroita on helppo laittaa kauniiseen järjestykseen, ihmisten todellisuus numeroiden takana tekee kuitenkin todellisuudesta huomattavasti värikkäämmän ja ennustamattomamman. Joskus panostus voi tuoda enemmän tulosta ja hyvinvointia kuin säästäminen ja menojen kiristäminen. Joskus taas toisin päin. On nähtävä asiat taloustieteiden lisäksi myös muiden tieteen- ja tutkimuksenalojen kautta. Ja ennen kaikkea aina ihmisen kautta.

Airi Raitaranta
kaupunginvaltuutettu