Mielipidekirjoitus Hämeen Sanomissa 28.3.2018. Hämeenlinnan sijainti pääradan varrella, upean luonnon ympäröimänä on valttikortti kilpailussa uusista asukkaista. Junan tuomat, kuten kaupungissa heitä kutsutaan, ovat muuttaneet tänne hyvien liikenneyhteyksien takia. Aivan yhtä helposti he muuttavat täältä pois, jos junayhteyksiä heikennetään.
Nopea junayhteys kerran tunnissa Tampereelle ja Helsinkiin on kuulunut Hämeenlinnan perusarkeen. Nyt asukkaat ja kaupungin päättäjät tekevät hartiavoimin töitä sen puolesta, että junalla pääsisi töihin ja töistä pois inhimilliseen aikaan.
Kaupunki tarvitsee työssäkäyviä asukkaitaan. Asukkaat vauvasta vaariin tarvitsevat sujuvia arjen palveluja, jotka tuotetaan yhteisillä verotuloilla.
Hämeenlinnaan pendelöidään töihin myös muualta Suomesta ja alueen yrityksille on tärkeää, että ammattitaitoisten osaajien työmatka tänne on mahdollisimman sujuva.
Kipeiten juna-aikataulujen muutos 25.3. voimaan tullut muutos iskee lapsiperheellisiin, joilla työpäivän ja -matkan takarajana on päiväkodin sulkeutuminen kello 17. Työpäivän venyttäminen tunnilla tai kahdella julkisen liikenteen aikataulumuutosten takia on kohtuutonta.
Aikamme tärkein haaste on ilmastonmuutoksen pysäyttäminen. Tekoja ilmastonmuutosta aiheuttavien päästöjen vähentämiseksi tarvitaan nyt. Vihreiden tavoitteena on, että jatkossa yhä useampi pystyy hyödyntämään raideliikennettä sekä käyttämään helposti julkista liikennettä.
Pariisin ilmastosopimus velvoittaa Suomea. VR:n omistajaohjauksen pitäisi valtiovallan taholta toimia kansainvälisen ilmastosopimuksen tavoitteiden saavuttamiseksi.
Raideliikenne on kulkumuodoista ympäristöystävällisin vaihtoehto ja junien matkustajamäärät kasvavat jatkuvasti. Tähän tarpeeseen sekä ihmisten ympäristötietoisuuteen pitää vastata hyödyntämällä tehokkaasti olemassa olevat raiteet ja kulkevat junavuorot.
Hämeenlinnan suhteen VR toimii aivan päinvastoin: vuoroja on harvennettu ja junat kulkevat hämeenlinnalaisille työmatkaajille hankaliin aikoihin. Myös vaihtoyhteydet mm. Lahden ja Turun suuntaan heikentyivät oleellisesti.
Tällä hetkellä 30 nopeaa junaa ohittaa päivittäin Hämeenlinnan pysähtymättä. Miten tämä vastaa ihmisten ja ympäristön tarpeeseen?
Junaprotestipäivänä maanantaina 26.3. matkustajamäärät busseissa ja yksityisautoissa kasvoivat ja taidettiinpa kaupungissa tehdä myös etätyöpäiväennätys.
Haluamme IC-junat ja pendolinot takaisin. Tavoitteena on, että yksikään nopea juna ei ohita Hämeenlinnaa pysähtymättä.
Mirva Harju
junaprotestin järjestäjä
Mirka Soinikoski
kaupunginvaltuutettu
vihreän valtuustoryhmän puheenjohtaja
Hämeenlinna