Valtuustoaloite: Koululaisten lukudiplomin kehittäminen

Lukutaitoa on helppo arvostaa ja juhlapuheissa mainita Suomen menestys Pisa-tuloksissa. Tosiasiassa lukutaito on Suomessa kuitenkin kääntynyt laskuun. Ongelmat kielen kehityksessä ennustavat ongelmia myös sosiaalisissa taidoissa. Riittävien luku- ja kirjoitustaitojen turvaaminen ehkäisee syrjäytymistä ja vähentää eriarvoisuutta.

Yksi lukutaidon kehittäjistä on kouluissa suoritettavat lukudiplomit. Tällä hetkellä Hämeenlinnan kirjasto yhteistyössä koulujen kanssa innostaa koululaisia lukemaan lukudiplomien avulla. Vuosittain suoritetaan noin 1160 diplomia (tieto kirjastolta helmikuulta 2018), joista suurin osa suoritetaan alakouluissa. Lukudiplomien suoritus yläkouluissa on todella vähäistä (noin 50 kpl vuosittain), ja taito pitkien tekstien ja kokonaisten kirjojen lukemiseen jää yhä useammalta lapselta ja nuorelta kehittymättä.

Tällä hetkellä lukudiplomin suorittaja saa hyvän ja monipuolisen lukuelämyksen lisäksi palkinnoksi diplomin suorituksestaan. Selkeästikin varsinkin yläkouluissa tarvitaan innostavampia palkintoja lukutaidon kehittämiseen. Monesti hyvä palkinto innostaa kehittämään omaa tekemistään vielä lisää, sekä saa myös uusia lapsia ja nuoria kiinnostumaan.

Me allekirjoittaneet valtuutetut ehdotammekin lukudiplomiin uusia kannusteita. Pyydämme Hämeenlinnan kaupunkia selvittämään, voisiko lukudiplomin suorittajille antaa palkinnoksi esimerkiksi lipun uimahalliin tai liikuntasetelin. Näin innokas lukija saisi myös uuden kannustimen liikkumiseen.

Liikuntaan ja lukemiseen panostaminen aikaisessa vaiheessa antaa lapsille ja nuorille hyvän ja terveen polun kohti aikuisuutta, sekä ennaltaehkäisee syrjäytymistä ja vähentää eriarvoisuutta.

Vihreä valtuustoryhmä 16.4.2018