Yrittämistä voidaan tukea rakenteita kehittämällä

Kirjoitus lähetetty Hämeen Sanomiin 21.2.2015

11099_1531578620434021_7128239345387924171_n

Teppo Heiskanen on hämeenlinnalainen, kansainvälisessä ympäristössä toimiva yrittäjä. Hän on myös vihreiden hyvinvointivaltiotyöryhmän jäsen, sekä vihreiden eduskuntavaaliehdokas Hämeessä.

Nimimerkki ”Kaksi vuotta yrittäjänä” kertoi pienyrittäjän kovasta todellisuudesta (HäSa 21.2).

Yrittäjien verot ja vakuutusmaksut eivät ole salaisuuksia, mutta ne tulevat usein yllätyksenä aloittelevalle yrittäjälle. Äkkiä kaikki aika meneekin viranomaismaksuista selviämiseen, kun pitäisi keskittyä yrityksen varsinaiseen toimintaan. Pahinta on kokemus siitä, että järjestelmä ei tue vaan vaatii.

Aloittavaa yrittäjää voisi tukea hyvin konkreettisilla toimenpiteillä: alv-maksurajan merkittävällä nostamisella, pääomatulojen verovapaudella esimerkiksi 2000 euroon asti ja ensimmäisen työntekijän palkkaamisen helpottamisella, esimerkiksi juuri alennetuilla vakuutusmaksuilla.

Moni työura on vaihtelua palkansaajasta yrittäjäksi, välillä opiskelemaan ja takaisin työelämään. Rakenteita pitää kehittää niin, että vuorottelu olisi nykyistä sujuvampaa. On tartuttava uusiin avauksiin kuten perustuloon.

Ennen kaikkea tarvitaan ilmapiiriä, joka rohkaisee yrittämiseen ja uuteen ajatteluun.

Teppo Heiskanen

Eduskuntavaaliehdokas (vihr)