Kirjoitus julkaistu Kaupunkiuutisissa 17.1.2024

Tykkään viettää jouluhyggeä pitkään, mutta viime lauantaina vietettiin Nuutinpäivää ja silloin meiltäkin lähti viimeiset joulun merkit ullakolle odottamaan seuraavaa joulua. Kevät onkin ehdottomasti mun lempivuodenaika, energiataso lisääntyy, kun päivä pitenee. Päivä on pidentynyt jo huimasti, joten valoisaa aikaa ulkoilla on enemmän. Viime viikolla Katumanjärvelle oli vedetty ladut, Aulangon golfkentän latu ja mäkiset metsäladut on perheessä testattu ja hyviksi havaittu. Kiva, että itäpuolellakin on erilaisille hiihtäjille valinnanvaraa. Arvostan.

Nyt tammikuussa paikallispolitiikassa vasta heräillään joulutauon jälkeen kokoustamaan, mutta valtakunnan tasolla eletään jo hektisiä hetkiä. Tänään keskiviikkona alkaa presidentinvaalien ennakkoäänestys. Viime keskiviikkona kiersin viemässä Pekka Haavisto 10 -julisteita telineisiin ympäri Hämeenlinnaa ja samalla tuli taas todettua, kuinka laajalle Hämeenlinna ulottuukaan ja kuinka erilaisia pitäjäkeskuksia ja sitä kautta omaleimaisia asumismahdollisuuksia meillä on myös kantakaupungin ulkopuolella.

Nyt on tärkeää panostaa siihen, että vetovoima toteutuu muuttoina.

Viime viikolla julkaistiin Taloustutkimuksen selvitys Suomen vetovoimaisimmista kaupungeista ja tulos olikin meille maireaa luettavaa. Hämeenlinnaa pidettiin kuudenneksi kiinnostavimpana kaupunkina ja asuinpaikkanakin ylsimme sijalle 10. Olemme siis parantaneet sijoitusta. Hienoa, että Hämeenlinna houkuttaa, sillä sitähän me täällä tavoittelemme muun muassa koulujen palveluverkon säilymisen näkökulmasta. Nyt on tärkeää panostaa siihen, että vetovoima toteutuu muuttoina.

Tärkeää on myös mahdollisuus vaikuttaa. Kiinnostaako osallistava budjetointi eli haluatko vaikuttaa, mihin kaupunki käyttää 30.000 euroa? Kaupungin sivulla on nyt 22 valittua ehdotusta ja voit antaa äänen yhdelle niistä. Eniten ääniä saanut ehdotus sitten toteutetaan. Äänestys on käynnissä 22.1. puoleen päivään asti. Käy kurkkaamassa ehdotukset, joille kaikille toivoisi menestystä, mutta vaan yksi valitaan, joten jokainen ääni on tärkeä.

Hämeeenlinna täyttää perjantaina 19.1. kunnioitettavat 385 vuotta. Onnea meille kaikille! Käydään ilmaiseksi museoissa, kahvilla pitäjäkirjastoissa tai HPK–Kärpät-ottelussa tai kotikatsomossa jännittämässä niin peliä kuin sitä, ketkä onnekkaat saavat tänä vuonna muun muassa perinteiset kulttuuri-ja liikuntapalkinnot.

Kirjoittaja on valtuutettu (vihr.), Hämeenlinna.