Pysäköintiratkaisu on tehtävä tulevaisuuden tarpeita varten

05airi

Kirjoitus julkaistu Hämeen Sanomissa 5.6.2015

 

Minne henkilöautot laitetaan? Mikä parkkiratkaisu on vähiten huono? Kuka rahoittaa autojen pysäköinnin? Nämä kolme kysymystä nousevat siitä todellisuudesta, että asiantuntija-arvioiden mukaan keskustassa tarvittaisiin 15 vuoden kuluessa 600–1000 uutta autopaikkaa. Tämä tarve on laskettu syntyvän mm. kehityshankkeiden toteutumisesta ja poistuvien autopaikkojen määrästä.

Olemmeko nyt hakemassa ratkaisua vain henkilöautoille? Ihmetystä herättää se, että joukkoliikenteen kehittäminen tässä kohtaa saa yllättävän vähän huomiota. Taustalla oleva peruskysymys lienee, miten Hämeenlinnan keskusta pysyy saavutettavana ja kasvattaa vetovoimaisuuttaan muuttuvassa kaupunkikuvassa. Nyt ollaan tekemässä ratkaisua, jonka nousee ennen kaikkea tulevaisuuden tarpeista. Tulevaisuuskuvien mukaan yksityisautoilun merkitys tulee muuttumaan. Liikkumiseen paikasta toiseen on jo kehitetty, ja kehitetään edelleen, uusia ja kestävämmän kehityksen mukaisia välineitä, joiden kautta myös parkkipaikkojen tarve elää.

Lähivuosina käsillä oleva pitkäaikaispysäköintitarve on kuitenkin ratkaistava nyt. Keskustan kehittäminen saavutettavaksi ja vetovoimaiseksi on sen sijaan mutkikkaampi asia kuin vain parkkiratkaisu. Keskustan muuttaminen ystävällisemmäksi kävelylle ja kevyelle liikenteelle on tehtävä valitusta pysäköintiratkaisusta riippumatta. Esimerkiksi yhtenäiset pyörätiet keskustan läpi voidaan rakentaa myös siinä tapauksessa, että pysäköintiratkaisu on hajautettu. Yksittäisiä pysäköintipaikkoja voidaan menettää, mutta kyse onkin arvovalinnoista.

Toriparkkiin liittyvät viitesuunnitelmat on erittäin hyvin mietitty. Toriparkissa on plussaa se, että se veisi autot pois ydinkeskustasta maan alle. Iso kysymys kuitenkin on sen kalleus ja rahoitus – tilanteessa, jossa esimerkiksi koulukorjausten tarve on huutava. Hajautetussa mallissa on omat haasteensa, mutta se mahdollistaa vaiheittaisia ratkaisuja ja toimintaympäristön muutoksiin reagoimisen enemmän lähitulevaisuusnäkökulmalla. Eikä se estä ydinkeskusta-autoilun vähentämistä muilla keinoin.

Tunnettua on, että vihreiden joukossa on aina eri vaihtoehtojen kannattajia, niin nytkin. Yhteistä meillä kuitenkin on, että haluamme olla tekemässä päätöksiä, joissa otetaan huomioon myös tulevat sukupolvet. Päätöksen tässäkin asiassa tulee olla kestävä rahoituksen ja ympäristön kannalta, jotta se on kestävä kuntalaisen kannalta.

 

Airi Raitaranta

puheenjohtaja

Hämeenlinnan Vihreät


Posted

in

by

Tags: