Hämeenlinna harppasi askeleen taaksepäin

Mielipidekirjoitus 25.4.2007

Hämeenlinna harppasi askeleen taaksepäin

Hämeenlinnan kaupunginhallituksen päätös esittää kaupunginjohtajien virat pysyviksi tässä vaiheessa kunta- ja palvelurakennehanketta (PATU) on malliesimerkki vanhassa toimintakulttuurissa pysymisestä ja sopimusten ohittamisesta.

Hämeenlinnan kaupunginjohtaja (Hämeen Sanomat 24.4.07) pitää toimintatapojen muutosta välttämättömänä kuntien rakennemuutoksessa. Nyt toteutetulla toimintatavalla Hämeenlinnan kaupunginhallituksen kaksi suurinta ryhmää palaavat vanhaan politiikantekotapaan, jossa pelataan välittämättä avoimuudesta, yhteisesti sovituista toimintatavoista tai kuntaliitoshankkeen herkästä vaiheesta.

Hämeenlinnan kaupunginvaltuusto on päättänyt, että kaupungin hallinto- ja johtotehtävät täytetään pääsääntöisesti määräajaksi ajalla 1.1.2007 – 31.12.2008. Johtajien virkojen muuttaminen tässä vaiheessa pysyviksi ilman laajempaa keskustelua tai hakuprosessia on kaupungin muita työntekijöitä kohtaan loukkaavaa ja epäjohdonmukaista ja se on vastoin PATU-prosessin henkeen sopivaa menettelytapaa.

Vihreän valtuustoryhmän mielestä viisasta olisi ollut menetellä kaikkien johtavien virkojen suhteen samalla tavalla – laittaa ne julkiseen hakuun. Luulisi myös kaupunginjohtajien arvostavan asemaansa enemmän, jos sen on saanut avoimen hakuprosessin jälkeen. Kaupunginjohtajien määräaikaisuus olisi edelleen mielestämme perusteltua sillä, että johtajuudessa haetaan yritystyyppistä toimitusjohtajuutta – ei eläkeviranomistajaa. Määräaikaisuus takaa eläkevirkaa paremmin dynaamisuuden ja tuloksellisuuden johtajan tehtävässä, joka tulee olemaan haasteita täynnä. Pysyvä virka ei – toisin kuin Erkki Niemistö väittää (Hämeen Sanomat 24.4.07) – mitenkään sido ketään virkahenkilöitä pysymään Hämeenlinnassa. Jos työt muualla houkuttelevat enemmän, heillä on täysi oikeus niitä tavoitella. Niemistön perustelu, että vain vakinaistamalla virat nyt heti kaupunginjohtajat sitoutetaan PATU-prosessiin, on käsittämätön. Eikö niin ole ollut tähän asti? Näinkö sitoutetaan myös muut?

Hämeenlinnan Vihreä valtuustoryhmä