Kaikki jäte on rahalla hankittua

Mielipide

Hämeenlinnan sosialidemokraattisen kunnallisjärjestön sihteeri Pentti Sorvali arvosteli teknisen lautakunnan päätöstä jätteenkuljetuksen järjestämisasiassa (HäSa 15.6.07). Demokratia toimi tässäkin päätöksessä.

Teknisen lautakunnan Vihreiden edustajana olen myös huolissani jätteiden käsittelyn ja kuljetuksen hinnoista. Jätekustannuksista olen ollut erityisen huolissani optisen lajittelulaitoksen perustamisen ja jätteenpolttolaitoshankkeen yhteydessä. Näitä kumpaakin hanketta Vihreiden valtuustoryhmä aikoinaan vastusti. Teknisen viraston ja Kiertokapulan ajama jätteenpolttolaitos Vanajalle olisi suuruudessaan tullut asukkaille todella kalliiksi ja edellyttänyt jätteiden määrän reipasta lisäämistä. Silloin vain Vihreät kritisoivat arviolta jopa 100 miljoonaa euroa maksavaa hanketta.

Jos tekninen virasto olisi todella huolissaan kuntalaisten jätekustannuksista, se toimisi aktiivisesti jätteiden synnyn ehkäisemiseksi sekä kierrätyksen ja kompostoinnin edistämiseksi. Kaikki jäte on rahalla hankittua ja vain syntynyt jäte aiheuttaa kustannuksia! Tekninen virasto toimisi esimerkiksi Kiertokapulan suuntaan jäteneuvonnan lisäämiseksi ja kierrätysmateriaalin aluekeräyspaikkojen lisäämiseksi. Kiertokapula on vähentänyt äskettäin jäteneuvojien määrää viidestä kahteen, mikä on 17 kunnalle olematon määrä. Kierrätyspisteille on Hämeenlinnassa monilla asukkailla aivan turhan pitkä matka ja ongelmajätteiden toimittaminen keräykseen on autottomalle todella vaikeaa.

Vihreänä haluan mieluiten edistää jätteiden synnyn ehkäisyä, kierrätystä ja kiinteistökohtaista kompostointia. Sekajätteen kuljetuspalvelun Vihreät haluavat valita itse. Kustannusten lisäksi olen vieläkin enemmän huolissani syntyvän jätteen määrästä. Kertakäyttöyhteiskunta kiihdyttää ilmastonmuutosta, minkä aiheuttamat kustannukset ovatkin sitten jo toista luokkaa muista vaikutuksista puhumattakaan.

Päivi Sieppi (Vihr.)
Teknisen lautakunnan jäsen