Jäähallien rakennushankkeet ohittivat muut korjaushankkeet sääntöjä rikkoen

Hämeenlinna 08.10.2007

Mielipidepalstalle

Taas se tapahtui! Vaikka kaupungin kiinteistöistä on 40 % välittömän peruskorjauksen tarpeessa, meni ritari- ja harjoitushallien peruskorjaus- ja laajennushanke 7 m€ maanantain valtuustossa suurella enemmistöllä ohi kaupungin muiden kiireisten peruskorjausten, vaikka:

• hallien rakennushankkeista ei ollut hankesuunnitelmaa, mitä kaupungin hyväksytyt rakentamisen menettelytapaohjeet edellyttävät
  • vertailua tarpeellisuudesta ja kiireellisyydestä kaupungin muihin peruskorjaushankkeisiin ei ollut tehty
  • kustannuksissa ei ollut edes karkeasti eritelty peruskorjauksen ja lisärakentamisen (mm. ravintolan) osuutta.

Hävettää, että tällaisessa asiassa enemmistö valtuutetuista, kaupunginhallitus ja kaupunginjohtajatkin kusevat itse hyväksymilleen ohjeille. Miksi puhutaan kauniita sanoja rakennushankkeiden hyvästä suunnittelusta ja tarvevertailusta, jos virkamiesjohdon, poliittisten elinten ja kaupungin osakeyhtiön ei tarvitse niitä noudattaa?

Jari Ranne
kaupunginvaltuutettu (vihr.)