Täytyykö lasten vain odottaa?

Mielipide

Hämeenlinnassa lastensuojeluilmoitusten ja huostaan otettujen määrät ovat lisääntyneet rajusti. Kun tarvitaan lasten suojelua, on selvää että perheen avun suhteen ollaan myöhässä ja tarvitaan raskaita ja kalliita toimenpiteitä. Entä kun tätäkin apua joutuu odottamaan.

Hämeenlinnassa puolet lastensuojelutarpeen selvityksistä valmistuu myöhässä. Lastensuojelun tilannetta ollaan helpottamassa lisäresursseilla. Se on hyvä asia, mutta ei riitä. Meidän Vihreiden mielestä nyt olisi pitänyt lisätä resursseja myös perustyöhön, jotta varhaista tukea perheille voidaan lisätä. Uudet työtavat ja palvelurakenteen muutokset eivät ehdi tuoda nopeaa helpotusta tilanteeseen. Lomautuksilla ei lastensuojelun ruuhkia tule pahentaa entisestään. Lasten ja nuorten aika on nyt.

Hämeenlinnan Vihreä valtuustoryhmä esitti 16.11. valtuuston kokouksessa ensi vuoden budjettiin lisäresursseina lasten ja nuorten palveluihin kahta psykologin sekä yhtä kuraattorin virkaa. Tämä noin 150 000 € kustannus olisi katettu nostamalla kiinteistöveroa nykyistä hieman enemmän tai siirtoviivemaksuista säästyvällä rahalla. Näihin esityksiin emme kuitenkaan saaneet riittävästi kannatusta.

Mahdollisimman aikainen lasten ja nuorten ongelmien huomaaminen ja niihin vastaaminen on investointi tulevaisuuteen. Oikea-aikainen apu on inhimillisesti äärettömän tärkeää. Lisäresurssit varmistaisivat myös sen, että henkilöstö jaksaisi paremmin vaativassa työssään.

Vihreä valtuustoryhmä tulee jatkamaan työtä sen eteen, että lapset ja nuoret ja heidän perheensä saisivat riittävästi ”matalan kynnyksen” paikkoja pulmatilanteiden käsittelyyn.

Hämeenlinnan Vihreä valtuustoryhmä
Päivi Sieppi, ryhmän pj.