Edustuksellisen demokratian ja kuntalaisosallisuuden vahvistaminen Hämeenlinnassa

Hämeenlinnan kaupungin poliittisen johtamisen kehittäminen

Hämeenlinnan Vihreät ry ja Hämeenlinnan Vihreä valtuustoryhmä

Lausunto 15.2.2012

(Lausunto perustuu kaupunginhallituksen lausuntopyyntöön 19.12.2011 ja sen pohjaksi esitettyyn taustamuistioon poliittisen johtamisen kehittämisestä (PDF).)

Edustuksellisen demokratian ja kuntalaisosallisuuden vahvistaminen tavoitteena

Hämeenlinnan Vihreät ry ja Hämeenlinnan Vihreä valtuustoryhmä pitävät kaupungin poliittisen johtamisen kehittämistä esitettyjen tavoitteiden pohjalta perusteltuna. Vihreät painottavat uudistuksessa erityisesti demokraattisen päätöksenteon vahvistamista, edustuksellisen demokratian ja laajemman osallisuuden toisiaan täydentäviä tehtäviä, sekä päätöksenteon johdonmukaisuuden edellytysten parantamista kaupungin organisaation eri tasoilla. Kuntalaisten osallistumisen ja vaikuttamisen mahdollisuuksia tulee parantaa niin, että ne tukevat aitoa osallisuutta.

Yksityiskohtaiset kannanotot

KAUPUNGINVALTUUSTO: Vihreät katsovat, että lautakuntien jäseniksi voidaan asiantuntemuksen ja kiinnostuksen perusteella valita muitakin kuin valtuutettuja (malli a).

KAUPUNGINHALLITUS:

Kaupunginhallituksen koko: Vihreät katsovat, että kaupunginhallituksen toiminnan ja tehtävien kannalta tarkoituksenmukainen sekä demokraattisen edustavuuden turvaava koko on 11 jäsentä (malli b).

Kaupunginhallituksen toiminta: Hämeenlinnan Vihreät ry ja Vihreä valtuustoryhmä pitävät erittäin kannatettavana tavoitetta lautakuntien puheenjohtajien toimimisesta hallituksen jäseninä (malli b). Vihreät katsovat, että tämänsisältöinen muutos on omiaan lisäämään tiedonkulkua luottamushenkilöorganisaatiossa, parantamaan päätöksenteon johdonmukaisuutta, sekä lisäksi parantamaan edellytyksiä toteuttaa kaupunginvaltuuston ja koko luottamushenkilöorganisaation strategista ohjausvastuuta kaupunkikonsernin suunnasta.

Työajan korvaus: Vihreät pitävät asianmukaisena työajan korvausta kaupunginhallituksen jäsenille yhden viikkotyöpäivän työpanoksen mukaisena, ja sen mukaista palkkiojärjestelmää, edellyttäen, että hallituksen toiminnassa siirrytään edellä kuvattuun malliin (malli b). Kaupunginhallituksen puheenjohtajan tehtävän osalta Vihreät pitävät asianmukaisena työajan korvausta (pohjatekstistä poiketen) kahden viikkotyöpäivän työpanoksen mukaisena, ja sen mukaista palkkiojärjestelmää.

Vihreät katsovat, että nämä muutokset vahvistavat luottamushenkilöorganisaation edellytyksiä ohjata kaupunkikonsernin toimintaa. Vihreät pitävät myös tärkeänä turvata eri elämäntilanteissa oleville ihmisille tasapuoliset mahdollisuudet toimia kaupunginhallituksen jäsenenä.

LAUTAKUNNAT: Vihreät katsovat, että lautakunnissa demokraattisen edustavuuden turvaava ja toiminnan kannalta tarkoituksenmukainen koko on 11 jäsentä, joista osa voi olla muita kuin valtuutettuja (malli b). Vihreät katsovat, että 9-jäseninen lautakunta ei mahdollista riittävää poliittista ja alueellista edustavuutta.

Kaupunginhallituksen jaostot: Vihreät suhtautuvat varauksellisesti kaupunginhallituksen jaostojen tarpeellisuuteen tilanteessa, jossa jaostojen tehtävistä ja vastuista ei ole tarkempaa esitystä. Vihreät korostavat kaupunginhallituksen jakamatonta vastuuta kaupungin konserniohjauksen toteutuksesta ja toimivuudesta.

LUOTTAMUSPAIKKOJEN JAKO: Hämeenlinnan Vihreät ry ja Vihreä valtuustoryhmä tukevat tehtävien painoarvoon perustuvan pisteytyksen kehittämistä yhteistyössä muiden valtuustoryhmien kanssa. Vastaavanlaisen pisteytyksen käytöstä on Suomessa jo aiempia hyviä kokemuksia. Vihreät katsovat, että tämänkaltaiseen pisteytykseen perustuva luottamustehtävien jako mahdollistaa parhaalla tavalla edustuksellisen päätöksenteon kehittämisen tehokkaaksi ja toimivaksi ryhmien ja luottamushenkilöiden erilaisten vahvuuksien ja kiinnostusten pohjalta, ja vahvistaa luottamushenkilöorganisaation demokraattista edustavuutta.

TOIMIELINTEN TOIMINTA: Vihreät pitävät perusteltuina esitettyjä ajatuksia luottamushenkilöiden säännöllisestä koulutuksesta, ja pitävät johdonmukaista poliittisen päätöksenteon vuosikelloa hyvän hallinnon perustyökaluna. Myös kansalaisvaikuttaminen on aiheellista huomioida osana vuosikelloa.

Kuntalaisten osallisuus ja vaikuttaminen

Hämeenlinnan Vihreät ry ja Vihreä valtuustoryhmä painottavat, että edustuksellisen päätöksenteon ohella on kiinnitettävä huomiota kuntalaisten erilaisiin tapoihin osallistua ja vaikuttaa. Siksi myös suoran osallistumisen ja käyttäjädemokratian kanaviin on aiheellista kiinnittää huomiota, ja huolehtia, että ne kytkeytyvät mahdollisimman joustavasti ja tarkoituksenmukaisesti täydentämään edustuksellista demokratiaa.

Erityisesti on pidettävä huolta siitä, että sähköisen kommentoinnin ja ideoinnin, erilaisten palautekanavien sekä asiakas- ja asukaskyselyiden tuottama palaute kanavoidaan tehokkaasti ja ajallaan kaupungin virkamies- ja luottamushenkilöorganisaatioon, ja esimerkiksi palveluita koskevaan palautteeseen reagoidaan asianmukaisesti. Asukasraadit ja neuvostot voivat lisäksi osaltaan, paitsi toimia yhtenä palautteen kanavana, myös laajentaa päätöksenteon näkökulmia ja siten tukea luottamushenkilöorganisaatiota kaupungin strategisessa kehittämisessä.

Vihreät kiinnittävät huomiota siihen, että palautekanavien ja kuntalaisten vaikuttajaraatien suhde vastaaviin lautakuntiin tulee uudistuksessa pyrkiä määrittämään siten, että kuntalaispalautteella on edellytykset tulla kuulluksi ja vaikuttaa edustukselliseen päätöksentekoon avoimesti ja monipuolisesti myös vaalien välillä.