Kävelyn ja pyöräilyn edistäminen

Valtuustoaloite

2.4.2007
Päivi Sieppi ja Sari Rautio

Kävelyn ja pyöräilyn edistäminen

Hämeenlinnassa ajetaan henkilöautolla selvästi enemmän kuin muissa vastaavan kokoisissa kaupungeissa. Polkupyörällä matkoista tehdään tavallista vähemmän, alle 5 %. (Lähde: Hämeenlinnan seudun liikenne 2010). Lähes puolet (43 %) henkilöautolla kuljettajana tehdyistä matkoista on alle viisi kilometriä, neljännes (28 %) on alle kolme kilometriä.

Kävelyllä ja pyöräilyllä on monia myönteisiä vaikutuksia ympäristön laatuun ja ihmisen terveyteen. Liikenne aiheuttaa kasvihuonekaasupäästöistä noin 20 %. Kävely ja pyöräily eivät lisää kasvihuonekaasupäästöjä toisin kuin autoilu, eikä pyöräilystä aiheudu muitakaan päästöjä tai melua. Pyörät vievät huomattavasti vähemmän parkkipaikkatilaa kuin henkilöautot. Yhteen auton parkkiruutuun mahtuu noin 10 polkupyörää. Kävelyn ja pyöräilyn lisäämisellä voidaan vähentää kustannuksia terveys- ja sosiaalimenoissa.

Kestävän kehityksen edistäminen edellyttää muutoksia liikkumistottumuksissa. Kävelyä ja pyöräilyä voidaan edistää ja tehdä niitä houkuttelevaksi monin tavoin. Hyviä esimerkkejä löytyy kootusti mm. liikenne- ja viestintäministeriön ylläpitämältä sivustolta www.destia.fi/jaloin.

Hämeenlinnan kaupunkirakenteen strategiassa on todettu kevyen liikenteen verkoston täydentämistarve ja reittien suunnittelu jalankulkijan ja pyöräilijän näkökulmasta (esteettömyys, selkeys ja turvallisuus). Myös hyvät pyöräparkit ovat sekä pyöräilijöiden, jalankulkijoiden että yrittäjien etu. Kevyen liikenteen verkoston rakentuminen on Hämeenlinnassa hidasta ja kokonaissuunnittelu puuttuu edelleen. Etenkin kaupungin keskustassa jalankulun ja pyöräilyn edistämiseksi tarvitaan lisää toimia.

Me allekirjoittaneet esitämme, että Hämeenlinnan kaupungin kevyen liikenteen verkkoa tehdään esteettömäksi ja tiheäsilmäiseksi etenkin keskustassa, missä asiointipaikkoja on paljon. Esitämme, että keskustassa mahdollistetaan turvallinen pyöräily myös pohjois-etelä –suunnassa mm. Sibeliuksenkadulla. Tämä tarve on esitetty jo kymmenen vuotta sitten Parempi kaupunkikeskusta -kehittämissuunnitelmassa. Esteettömyyttä jalankulun ja pyöräilyn edistämiseksi on tarpeen lisätä koko ydinkeskustassa.


Posted

in

by