Maaseudun elinvoimaisuus on kaikkien etu

Maaseudun kurjistumisesta puhutaan paljon, mutta se on vain osatotuus. Kaupunkien läheisellä maaseudulla asukasmäärä on kasvussa; kylätoiminta on auttanut ydinmaaseutua jo vuosikymmeniä. Poliittisesti vihreitä asuu ja työskentelee myös syrjäseuduilla yhä enemmän, mistä on osoituksena mm. EU-asioihin hyvin perehtynyt Maaseutu- ja erävihreät ry. Me vihreätkin olemme maaseudun ystäviä.

Vihreän liiton maaseutupoliittisen ohjelman kulmakiviä ovat luomu- ja lähiruoka (mukaan lukien pienpanimoiden oluen suoramyynnin edistäminen), hajautettu energiantuotanto, kyläkoulujen turvaaminen, monipuolinen luonto- ja maaseutumatkailu sekä etätyö. Maaseudulla asuva väestö on yhteisöllistä ja muutenkin elämäntavoiltaan ja asenteiltaan hyvinkin vihreitä, usein huomaamattaan tai luonnostaan.

Maatilan yhteyteen on nykyteknologialla mahdollista rakentaa jokseenkin omavarainen sähkön- ja lämmöntuotanto. Maatalous voi tuottaa energiaa paitsi omaan käyttöönsä myös lähiseudun tarpeisiin. Konseptin laajentaminen piristäisi maaseutua ja olisi hyväksi työllisyydelle, omavaraisuudelle ja huoltovarmuudelle. Luomun ohella myös tehotuotantoa on kehitettävä; vastakkainasettelu ei ole hyvä lähtökohta.

Meidän on hoidettava ympäristöä, mutta ympäristö myös hoitaa meitä. Kotieläimillä on mieltä rauhoittava ja parantava vaikutus ihmisiin. Luonto- ja maaseutumatkailu sopii laajemminkin elinkeinoksi: vaurastuvat venäläiset ja kiinalaiset viihtyvät Suomen vielä puhtaassa luonnossa ja tuovat kovasti kaivattuja tuloja kansantaloudellemme. Salot ja saaristot ovat myös luovien alojen oivallisia muusia. Etätyön mahdollisuuksia on kehitettävä edelleen.

Herkullinen visio maaseudun tulevaisuudesta ovat osuuskunnat, joissa tuotetaan luomuruokaa ja lähienergiaa sekä järjestetään luontokouluja, vihreää hoivaa ja luonnon rauhaa ulkomaisille turisteille. Myös luoville aloille osuuskunnat ovat oivallinen mahdollisuus. Osuuskuntien ja yritysten toimintaa on helpotettava byrokratiaa vähentämällä ja ottamalla käyttöön perustulo, joka auttaa myös tasaamaan työtaakkoja, ettei kukaan pala loppuun. Kansalaispalkan kannattajana Vihreät on siis myös pienyrittäjän puolue.

Hämeenlinna on suuri maaseutukaupunki, jolla on mitä parhaimmat edellytykset toimia suunnannäyttäjänä elinvoimaisen maaseudun kehittämisessä. Se on koko seudun yhteinen etu.

Pentti Sinisilta
Aku Talikka
Pekka Verho

Kirjoitus julkaistiin osin lyhennettynä Hämeen Sanomissa lauantaina 1.9.2012