Ankkurin toiminta turvattava

Kaikilla lapsilla ja nuorilla ei mene hyvin. Suomessa siirtyy joka päivä neljä nuorta eläkkeelle. Olisiko heidän tulevaisuutensa ollut toisenlainen, jos joku aikuinen olisi huomannut hädän ja tarttunut tilanteeseen aikaisemmin? Hämeenlinnassa Ankkuri-toiminta on ollut vaikuttavaa. Siinä lapsen tai nuoren epätoivottuun käyttäytymiseen puututaan heti ja asioihin haetaan positiivisia ratkaisuja perheen kanssa. Työllä ennaltaehkäistään suurempia ongelmia tulevaisuudessa.

Rikoksentorjuntaneuvosto valitsi äskettäin Ankkuri-toiminnan Suomen ehdokkaaksi Euroopan rikoksentorjuntakilpailuun (HäSa 5.10.2012). Sisäasiainministeriön sisäisen turvallisuuden ohjelman (2012) tavoitteena on, että Hämeenlinnassa kehitetty Ankkuri-toimintamalli olisi käytössä kaikissa Suomen kunnissa vuoteen 2014 mennessä. Viranomaistoiminnan kokonaisvaltaisuus sekä yhteistyö ja jatkuvuus sosiaalipalveluiden, terveystoimen, koulutoimen ja poliisin välillä edistävät nuorten syrjäytymisen ehkäisemistä.

Edellä mainitun HäSa-artikkelin yhteydessä kerrottiin myös, että kaupunki on siirtämässä Ankkurin sosiaalityöntekijän työtä muualle. Tämä heikentäisi koko Ankkurin työn. Ankkurin toiminta on turvattava ennaltaehkäisevänä palveluna! Sillä voidaan saada monen nuoren ja perheen tulevaisuus valoisammaksi. Rahat työhön voidaan helpoiten löytää vähentämällä kaupungin ja kaupunkikonsernin korkeapalkkaisia johtajanvirkoja.

Päivi Sieppi
kaupunginvaltuuston varapuheenjohtaja