Hämeenlinnan haasteina demokratian parantaminen, terveydenhuollon tulevaisuus, ja vastuullinen talouden tasapainottaminen

Hämeenlinnan Vihreiden vastaukset Viikkouutisten 19.10. kunnallisvaaliteeman kysymyksiin. Vastausten mitta oli rajattu 1500 merkkiin.

Teksti perustuu avoimesti kaikkien ehdokkaidemme kesken yhteistyössä laadittuun vaaliohjelmaamme, ja osin Vihreiden valtakunnallisiin linjauksiin – sekä edelleen tietysti keskusteluihin ja palautteeseen osalta ehdokkaistamme.

*

1. Mikä on seuraavan neljän vuoden mittaisen vaalikauden tärkein tehtävä kotikunnassanne? Miten haluatte hoitaa kyseisen asiakokonaisuuden?

Kuntademokratian parantaminen, sisältäen sekä sosiaali- ja terveyspalveluiden raja-aitojen madaltamisen että aidon lähidemokratian parantamisen. Ilman kummankin painotuksen tasapuolista huomioimista demokraattinen päätöksenteko menettää merkitystään. Päätöksenteon avoimuus ja aktiivinen viestintä ovat edellytyksiä kestävästi ja sosiaalisesti vastuullisesti toteutettavalle talouden tasapainottamiselle.

2. Jos seuraavan neljän vuoden aikana kunnan taloudellinen tilanne muuttuu merkittävästi, korotatteko mieluummin veroprosenttia vai karsitteko palvelutasoa? Miksi?

Olemme valmiita tarvittaessa korottamaan veroprosenttia palvelujen turvaamiseksi, mutta emme rakenteiden säilömiseksi.

3. Seudulla on nyt kolme itsenäistä kuntaa. Voiko tulevalla vaalikaudella tiivistää yhteistyötä vai ovatko kuntaliitokset mahdollisia?

Vihreät korostavat kaksitasoista päätöksenteon mallia. Monien lähipalveluiden käytännön toteutuksesta ja lähialueen kehittämisestä voidaan päättää lähellä, itsenäisesti ja omalla budjetilla. Maankäytön ja terveydenhuollon suuremmasta kokonaisuudesta päätettäessä laajempi taso on tarpeen. Edellytämme, että kuntauudistuksessa demokratia molemmilla tasoilla lisääntyy – ei vähene. Kuntaliitokset ovat siis tämän mukaan yksi mahdollisuus, mutta aidosti päätösvaltainen ja laaja lähidemokratia on myös silloin turvattava.

4. Mikä asiakokonaisuus täytyy nostaa em. asiakokonaisuuksien ohella tärkeään asemaan kuntanne päätöksenteossa?

Ekologinen ja sosiaalinen kestävyys: kattava ympäristöohjelma ja kunnianhimoiset ympäristötavoitteet (ml. paikallisliikenne ja maankäyttö), sekä lasten ja nuorten hyvinvointi, koulut ja erityisesti koulujen sosiaaliset tukipalvelut (koulupsykologit, kouluterveydenhoito). Ihmisten ja luonnon hyvinvointi ovat sidoksissa toisiinsa. Vihreät edustaa hyvinvoinnin edellytysten turvaamisessa tulevaisuusnäkökulmaa: pitkäjänteistä ja eteenpäin katsovaa politiikkaa.

Vaaliohjelmamme Vihreät reilumman kunnan puolesta: